Auton Alustan osat varaosat
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Alustan osat korkean laadun ja edullisen hinnan
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
Haussa Alustan osat autoon?
Akselin ja vetopyörästön vikoja
- Akselin koneiston vaihdehampaiden kuluma tai mekaaniset vauriot;
- Tasauspyörästön kuluma;
- Tasauspyörästön jumiutuminen;
- Tiivisteiden kuluma;
- Akselin mekaaniset vauriot;
- Metallien ruostuminen tai hapettuminen.
Merkkejä akselin ja vetopyörästön vioista
- Takavaihdelaatikosta kuuluvat äänet korkeilla nopeuksilla ajettaessa;
- Alapuolella oleva värinä ajonaikana;
- Tasauspyörästön öljyvuodot;
- Vetopyörästön kotelon liiallinen lämpeneminen;
- Laakerien löystyminen;
- Saranatappien liikkumisen vaikeutuminen kun autolla käännytään;
- Silmämääräiset vauriot tai epämuotoisuudet akselissa ja sen viereisissä osissa.
Akselin ja vetopyörästönvikojen aiheuttajia
- vaihteiden kuluma;
- Alhainen voiteluaineen määrä, tai voiteluaineen puuttuminen kokonaan tasauspyörästöstä ja voimansiirto osista;
- Tiivisteiden tukkeutuminen tai kuluma;
- Onnettomuuksista tai huolimattomasta ajamisesta johtuvat mekaaniset vauriot;
- Kuluttava ajotyyli;
- Kytkimen väkivaltainen käyttö;
- Kiinnikkeiden löystyminen ja niiden välillä olevat välit.
Diagnosointi
Akselin, sen voimansiirto osien. ja tasauspyörästön kunnon voi helposti arvioida ilman erikoistyökaluja. Nostat auton vain ilmaan tunkin avulla, ja sitten tarkistat kaikkien liitososien kunnon ja liikkuvuuden.Tarkkaile ja säätele säännöllisesti taka-akselin osien (takavetoisissa autoissa), tai etuakselin ja tasauspyörästön (etuvetoisissa autoissa) rasvan määrää. Mikäli akselilla tai tasauspyöräsössä ilmenee öljyä, on tärkeää saadaa kaikki väliaukot poistettua ja lisätä öljyä kunnes määrä on entisellään. Koko järjestelmän kunto tulisi tarkistaa joka 50000-70000 km välein.
Akselin ja vetopyörästön vaihtaminen ja korjaaminen
Tämä toimenpide on todella aikaa vievä ja vaatii useamman henkilön apua. Tästä syystä se on parempi jättää huoltamoiden ammattilaisille. On tärkeää pitää mielessä että vaihteet tulee vaihtaa aina pareittain, jotta vältyttäisiin osien epätasaiselta kulumalta ja tästä seuraavasta kokojärjestelmän rikkoutumisesta. Tasauspyörästön vaihtaminen vaatii erikoistaitoja ja työkaluja, joten sitä ei missään nimessä tule tehdä itse. Lisäksi myös tasauspyörästön kotelon korjaaminen ja halkeamien ja välien paikkaus on parempi jättää ammattilaisille. Akseli tulee vaihtaa ainoastaan silloin jos siinä esiintyy näkyviä vaurioita tai epämuotoisuutta. Muuten sen elinkaari on käytännössä koko auton elinkaaren pituinen.
Hyödyllistä tietoa toimintaperiaatteesta, häiriöistä ja niiden syistä, vianmäärityksestä sekä vaihtoväleistä