Auton Pyörännapa
Pyörännapa muille autonvalmistajille
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Pyörän napa korkean laadun ja edullisen hinnan.
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
Luettelo Pyörännavat valmistajista:
Vaihda Varaosat Pyörännapa – jos se on viallinen tai jos se on tullut elinkaarensa päähän. Löydä hyödyllistä tietoa osasta Pyörännapa
Pyörännapojen viat
- rungon vääntyminen;
- pyörän välys;
- pyöränlaakereiden rikkoutuminen ja liikkuminen;
- tiivisteen kuluminen.
Pyörännavan vikaoireita
- auton suorituskyvyn lasku nopeassa ajossa;
- levyn huomattava kuumeneminen;
- pyöränripustuksen kolina ja melu auton liikkuessa;
- kuuluva humina käännöksissä.
Pyörännavan vikojen syitä
- riittämätön voitelu;
- auton jatkuva ylikuormitus;
- raju ajotapa;
- osien valmistusviat;
- huonolaatuiset tiet;
- mekaaninen vaurio;
- järjestelmän vuoto;
- veden ja lian pääsy osiin.
Vianetsintä
Pyörännavan ongelmat on tärkeää tunnistaa hyvissä ajoin. Tämä vaatii erikoislaitteita ja korjaamoa. Alustavasti vikaa voi arvioida seuraavilla tavoilla:
Auto kiihdytetään 50 km/h nopeuteen ja ohjausta käännellään puolelta toiselle. Jos etupyörien navoissa on vikaa, se kuuluu tyypillisestä äänestä. Jos melu kasvaa oikealle kääntyessä, vika on vasemmassa laakerissa. Jos melu kasvaa vasempaan kääntyessä, oikeanpuoleinen laakeri pitää vaihtaa.
Takapyörien vianetsintä edellyttää auton nostamista pukeille ja pyörien kääntelyä käsivaraisesti. Jos navoissa on vikaa, se tuntuu pyöriä heiluttaessa tärinänä tai välyksenä.
Ajon jälkeen pyörännapojen kuumuus merkitsee niiden vauriota.
Pyörännavan korjaus ja vaihto uuteen
Ennen vuotta 2000 valmistetuissa autoissa pyörännapojen käyttöikä on jopa 400 000 km. Nykyisissäkin autoissa keskimääräinen käyttöikä on yli 100 000 km. Voimakkaasti kulunut pyörännapa tulee vaihtaa uuteen ja sen yhteydessä myös sen pari kannattaa vaihtaa. Tämä edellyttää tavanomaisia työkaluja: tunkki, avainsarja ja ruuvimeisseleitä. Jos vika on pyörännavassa, sen irrottamiseen tarvitaan taltta ja vasara. Mikäli napa on tiukassa, sen irrotuksessa tarvitaan vetovasaraa.
Hyödyllistä tietoa toiminnasta, toimintahäiriöiden syistä, diagnostiikasta ja vaihtoväleistä
- Auton pyörän laakeri rikki? Näin tunnistat oireet ja selvität niiden syyt
- Auton pyörännapa: yleisimmät viat ja oireet
Pyörän napa —