Auton Olka-akseli
Olka-akseli muille autonvalmistajille
Olka-akseli autoihin
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Olka-akseli korkean laadun ja edullisen hinnan.
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
-
Luettelo Olka-akseli valmistajista:
Vaihda Varaosat Olka-akseli – jos se on viallinen tai jos se on tullut elinkaarensa päähän. Löydä hyödyllistä tietoa osasta Olka-akseli
Olka-akselin vikoja
- akselin holkkien viat;
- akselin kierteiden tuhoutuminen;
- Pallonivelen ja välikappaleen kuluma;
- etujousituksen vapaa liikerata;
- akselin epämuotoisuus;
- asennuspaikkojen kuluma;
- työpinnan ruostuneisuus, halkeamat, ja naarmut.
Merkkejä olka-akselin vioista
- lisääntynyt tärinä ajonaikana;
- jousituksesta kuuluu koputtavia ääniä;
- jousituksen teho laskee;
- oudot äänet jarruttaessa ja ohjattaessa;
- etupyörien lisääntyneet takapotkut.
Akselin vikojen aiheuttajia
- huonolaatuisten osien käyttö;
- kuluttaa ajotyyli;
- jatkuva ajaminen huonolaatuisilla teillä;
- osan pinnalle ja sisälle päässyt kosteus ja lika.
Akselin korjaus ja vaihtaminen
Tämän osan ja sen rakenneosien korjaaminen on suositeltavaa jättää huoltamoiden ammattilaisille. Akselin tapin korjaamiseen tarvitaan ammattilaisia. Tappi valmistetaan korkea pitosesta teräs seoksesta, joten vääränlainen käyttö voi vahingoittaa sen erityisen päällyskerooksen kidehilaa, ja tämä johtaa nopeasti tapin pinnan kulumiseen.
Ulompien laakerien asennuspaikkojen kuluma on yleinen ongelma joka saadaan kuntoon vaihtamalla tappi. Lisäksi myös akselin tapin takapotkut tulee tarkistaa, jotta etupyörän laakerien oikeanlaisesta asennuksesta voitaisiin varmistua. Sen suuruuden pitäisi olla 0.02-0,025mm. Akselin rakenneosien vaihtaminen käy alle tunnissa, mutta jos myös holkit kaipaavat vaihtoa, toimenpiteen kesto pidentyy kolmella tunnilla. Vaihtaaksesi akselin, sinun tulee:
- Nosta auto ilmaan tunkin avulla;
- irroita pyörästä mutterit;
- irroita jarruletkujen kiinnityspultit, ja sitten jarrusatulan kiinnityspultit;
- Irroita jarrusatula ja pyörännopeusanturir;
- Nosta lukitustappi ja irroita navan mutteri;
- Ruuvaa jarrulevyn kiinnitykset irti, ja irroita itse levy;
- irroita sokkanaula ja pallonivelen mutteri, ja irroita nivel akselista;
- ruuvaa iskunvaimentimen pultit irti ja itse-kiinnittyvät mutterit;
- irroita vetoakselin ulompi nivel ja sitten akseli;
- asenna uusi osa paikoilleen ja tee nämä toimenpiteet päinvastaisessa järjestyksessä.
Olka-akseli —