Auton Pyöränlaakeri
Pyöränlaakeri muille autonvalmistajille
Pyöränlaakeri autoihin
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Pyörän laakeri korkean laadun ja edullisen hinnan.
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
Luettelo Etupyörän laakeri valmistajista:
Vaihda Varaosat Pyöränlaakeri – jos se on viallinen tai jos se on tullut elinkaarensa päähän. Löydä hyödyllistä tietoa osasta Pyöränlaakeri
Pyöränlaakerin vikoja
- ulomman laakerikoolin rikkoutuminen;
- osan ylikuumeneminen tai kuluminen;
- poikkeama / kallistuma;
- ylitiukka kiinnitys;
- lommoutumia;
- jäyste.
Pyöränlaakerin vikaoireita
- ajossa kasvava tärinä ja iskut;
- auto vetää sivulle;
- runko keinuu tiukoissa mutkissa tai jarrutuksessa;
- epämääräiset äänet;
- ohjausjärjestelmän tärinät;
- pyörännavan ylikuumeneminen;
- kasvanut ja epätasainen renkaan kuluminen.
Pyöränlaakerivikojen syitä
- liiallinen mekaaninen kuorma;
- laakerin välyksen kasvu tai kutistuminen;
- laakerikoolien ja kitkakappaleiden vääntyminen;
- osan epäpuhtaudet;
- heikkolaatuisen voiteluaineen käyttö;
- epätasaiset rasitusvoimat;
- käyttöolosuhteet.
Vianmääritys
Pyörännapojen vianjäljitystä suositellaan jokaisen jarrupalavaihdon yhteydessä auton kilometrimäärästä riippumatta. Osan voi tarkastaa usealla tavalla. Käännä tiukasti vasempaan 10-15 km tuntivauhdissa. Jos näin tehdessä kuuluu epämääräistä ääntä, ongelma löytyy vasemmasta pyörännavasta (ja vastaavasti oikealle kääntyessä). Tarkempaa vianmääritystä varten tarvitaan tunkki tai nostin. Auton ollessa ilmassa käynnistä moottori ja kaasuta nelosvaihteella 80 km tuntivauhtiin. Paina sitten kytkintä, vaihda vapaalle ja kuuntele, mikä pyöristä aiheuttaa epämääräistä ääntä. Toinen ja tehokkaampi keino on heilutella ilmassa olevaa autonrengasta ensin pysty- ja sitten vaakasuorassa. Jos renkaassa esiintyy vähänkin klappia, vika löytyy laakerista tai ohjausjärjestelmästä. Seuraava askel on pyytää avustajaa painamaan jarrupoljin pohjaan ja heilutella pyörää samalla pystysuunnassa. Jos klappi katoaa, laakeri pitää vaihtaa.
Pyöränlaakerin korjaus ja vaihto
Laakeria korjataan äärimmäisen harvoin. Paras ratkaisu on vaihto uuteen, mikä tapahtuu muuten 130 000 - 190 000 km välein. Vaihdon kohdalla on tärkeää:
- älä käytä teräviä esineitä, jotka voisivat vahingoittaa osia;
- akselille asennettaessa käytä tuurnaa sisäkoolin asettelussa;
- työnnettäessä laakeri aukkoon ulompaa laakerikoolia asetellaan paikalleen tuurnalla.
Korvaaminen Pyöränlaakeri - ohjeet, kuvaukset ja korjaus
Hyödyllistä tietoa toiminnasta, toimintahäiriöiden syistä, diagnostiikasta ja vaihtoväleistä
- Auton pyörän laakeri rikki? Näin tunnistat oireet ja selvität niiden syyt
- Auton pyörännapa: yleisimmät viat ja oireet
Pyörän laakeri —
Oikein asennettuna ja huollettuna, näiden osien käyttöikä saattaa olla jopa 200 000 ajokilometriä. Tätä lukemaa voi pienentää huomattavasti:
- Kuormaerot: etuakselin laakereille kohdistuu yleensä suurempia kuormia, mikä tarkoittaa sitä, että ne kuluvat nopeammin kuin takana olevat.
- Renkaiden, vanteiden, iskunvaimentimien tai jousitusjousien väärä koko.
- Aggressiivinen ajotyyli.
- Tienpinnan huono kunto.
- Sopimaton tai huonolaatuinen voiteluaine.
- Rikkoutuneet tiivisteosat, mistä aiheutuu veden ja lian pääseminen sisään.
Tarkasta nämä osat 20 000–30 000 km:n välein. Vaihda ne heti, jos vikoja on havaittavissa.
Merkkejä kulumisesta:
- Pyöristä kuuluvat epätavalliset äänet ajettaessa epätasaisella tiellä, kiihdytettäessä tai ohjattaessa.
- Liiallinen ohjauksen välys.
- Ohjauspyörän tärinä suurella nopeudella ajettaessa tai kaarteissa.
Etu- ja taka-akselin osat tarkistetaan erillä tavalla. Ensimmäisen testaamiseen tarvitaan turvallinen tieosuus, jolla voi kiihdyttää ja ohjata, mieluummin ilman muita tienkäyttäjiä ja esteitä. Kiihdytä auto 40–60 km/h ja käänny varovasti vasemmalle ja oikealle. Pyörän navan alueelta tuleva melu osoittaa, että vastaavan navan laakeri on vioittunut.
Tarkistaaksesi jälkimmäisen, nosta auton perää. Heiluta sitten jokaista pyörää pysty- ja vaakasuunnassa ja käännä niitä. Liiallinen välys ja paukahdukset navassa johtuvat viallisesta laakerista. Ammattilainen voi suorittaa tarkemmat tarkistukset korjaamolla.
On parempi antaa osien vaihtaminen ammattilaisille, sillä näiden osien käyttöikä riippuu suoraan niiden oikeasta asennuksesta. Siihen vaaditaan erikoislaitteita sekä ammattitaitoa. Komponentit ovat lisäksi erittäin hauraita; mikä tahansa huolimaton käsittely tai lian tai hiekan pääseminen sisään voi vahingoittaa niitä.