Auton jousitus: oireet ja viat
Jousitukseen, eli pyöräntuentaan, liittyvät kaikki komponentit, jotka yhdistävät auton pyörät sen runkoon. Jousitus on äärimmäisen merkittävä tekijä ajoneuvon ohjattavuuden kannalta, joten sen häiriöt ja niihin liittyvät merkit on tärkeää oppia tunnistamaan.
Tässä artikkelissa käsittelemme auton jousituksen toimintaa ja tarkastelemme sen yleisiä vikoja ja oireita.
Yleistä auton jousituksesta
Auton pyöräntuenta yhdistää auton pyörät sen runkoon eri osien, kuten jousien, joustintukien, yhdystankojen, tukivarsien, iskareiden, kallistuksenvakaajan, koiranluiden, puslien ja olka-akseleiden avulla. Yleisimpiä jousitustyyppejä ovat yhdystukiakselisto ja erillisjousitus, erityisesti MacPherson-pyöräntuenta.
Alla on lyhyt katsaus tärkeimpiin auton jousituksen osiin ja niiden käyttötarkoituksiin.
- Jouset. Auton jouset on suunniteltu vaimentamaan iskuja ja tärähdyksiä, joita syntyy ajettaessa epätasaisilla teillä. Ne lisäävät myös renkaiden pitoa tiellä ja parantavat matkustajien mukavuutta. Useimmissa autoissa käytetään kierrejousia, mutta on olemassa myös muita jousityyppejä, kuten lehti-, vääntö-, ilma- ja kaasunestejousia.
- Joustintuet. Nämä osat yhdistävät kierrejousen ja iskunvaimentimen erityisesti MacPherson-pyöräntuennassa, joka on tällä hetkellä yleisin jousitustyyppi.
- Tukivarret. Alatukivarret ja ylätukivarret kiinnittävät olka-akselin auton koriin tai runkoon.
- Iskunvaimentimet. Iskunvaimentimien tehtävä on vaimentaa jousien aiheuttamaa tärinää, värähtelyä ja liikkeitä. Taka- ja etuiskunvaimentimet voivat olla neste- tai kaasukäyttöisiä. Kaksoisputki-iskunvaimennin on yleisimmin käytetty malli, ja se toimii periaatteessa kuten pumppu.
- Kallistuksenvakaaja. Tämä osa vähentää auton kallistelua mutkissa ja kaarteissa. Kallistuksenvakaaja on kiinnitetty alatukivarsiin tai taka-akseliin sen päiden kautta.
- Koiranluut. Vakaajan yhdystangot, eli koiranluut, yhdistävät kallistuksenvakaajan joustintukeen tai olka-akseliin.
- Olka-akseli. Olka-akseli sijaitsee pyörän etupuolella ja on kiinnitetty pyörään, tukivarsiin ja mahdollisesti joustintukeen.
- Pallonivel. Pallonivelet mahdollistavat kääntyvän liikkeen olka-akselin ja tukivarsien välillä.
- Puslat ja helat. Nämä joustavat osat sijoitetaan jousituksen osien väliin estäen niitä koskettamasta toisiinsa ja suojaten niitä ennenaikaiselta kulumiselta.
- Puskuri. Puskuri voidaan katsoa osaksi jousitusjärjestelmää, sillä se suojaa akselia, runkoa, iskunvaimenninta ja muita jousitusosia.
Auton jousitusjärjestelmään voi myös sisältyä muita osia tai tietyt osat voivat poiketa kuvatusta. Auton varaosat jousitukseen ja iskunvaimennukseen on helppo ostaa verkosta alkuperäisosan numeron, auton VIN-numeron tai rekisterinumeron perusteella.
Auton jousitus: viat ja oireet
Koska auton jousitukseen kuuluu laaja valikoima osia, mahdolliset viat voivat ilmetä monin eri tavoin. Yleisimpiin vikoihin lukeutuvat kallistuksenvakaajan yhdystankojen, nivelten ja suojakumien vauriot, jousituksen pulttien ja muiden kiinnikkeiden välys ja löystyminen, tukivarsien, jousien ja yhdystankojen kuluminen sekä iskunvaimentimien vuotaminen tai muut iskariviat.
Tavallisimpia jousituksen oireita ovat muun muassa seuraavat:
- Auton puoltaminen. Ajon aikana auto saattaa kallistua tai puoltaa toiselle sivulle. Tämä voi johtua pyörien väärästä suuntauksesta tai jousituksen ongelmista, kuten alatukivarren puslan kulumisesta tai tukivarteen liittyvästä viasta.
- Korin pomppiminen, tärinä tai kallistuminen. Ajon aikana auto saattaa pompahdella töyssyjen tai kuoppien yli, mikä voi viitata löystyneisiin tai kuluneisiin osiin, kuten erityisesti iskareihin ja jousiin.
- Keulan tai takaosan painuminen tai vaappuminen. Auton keula tai takaosa voi liikkua epävakaasti edestakaisin ajon aikana. Tämä voi johtua iskareiden, tukivarsien tai jousien viasta. Vaappuminen voi viitata myös joustintukien vaurioihin tai puslien kulumiseen.
- Ajoneuvon kulman tai reunan sukeltaminen. Ajon tai pysäköinnin aikana yksi ajoneuvon kulma tai reunus saattaa sukeltaa. Tämä voi olla merkki viallisesta kulmajousesta. Jos auto kallistuu sivuttain, on mahdollista, että toisella puolella olevat kierrejouset ovat jumissa.
- Töyssyjen ja iskujen voimistuminen. Jos töyssyt, kuopat ja iskut tuntuvat autossa voimakkaammin kuin tavallisesti, saattavat iskunvaimentimet tai jouset olla kuluneet.
- Iskunvaimentimilla tai jousilla näkyvä öljy tai rasva. Iskunvaimentimilla tai jousilla näkyvä öljy tai rasva voi olla merkki iskareiden vuodosta. Vuodot heikentävät niiden suorituskykyä, joten osat on syytä tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa.
- Jousituksen äänet. Narisevat, vinkuvat tai kolisevat äänet voivat johtua monista jousituksen osista, kuten kuluneista puslista, pallonivelistä, rikkoutuneista kierrejousista tai vaurioituneista iskareista ja niiden tukilaakereista.
- Ohjattavuuden heikentyminen. Koska jousitus vaikuttaa ajoneuvon vakauteen ja mukavuuteen vähentäen kallistelua ja tärinää, sen viat voivat johtaa ohjattavuuden heikkenemiseen tai muutoksiin ohjausvasteessa.
Auton jousitus: vaihto ja hinta
Jos epäilet, että auton jousituksessa on vikaa, suosittelemme testaamaan jousitusta keinuttamalla autoa ja tarkkailemalla sen käyttäytymistä. Usein ammattilaisen apu on kuitenkin tarpeen vian määrittämiseksi. Jos auton iskareissa epäillään vikaa, suoritetaan korjaamolla EUSAMA-testi, jossa tarkastellaan muun muassa iskunvaimentimia, pyöräntuentaa ja pyöräkosketusta.
Jousituksen vikojen korjauskustannukset vaihtelevat sen mukaan, missä osassa vika on. Esimerkiksi pelkät vakaajan puslien vaihdot ovat yleensä melko edullisia, samoin kuin iskunvaimentimien vaihto, joka on usein rutiininomainen toimenpide. Joissain tapauksissa sen voi jopa tehdä itse iskunvaimennintyökalun avulla.
On tärkeää korjata jousituksen viat, koska niiden huomioimatta jättäminen voi johtaa vakaviin vaurioihin ja heikentää merkittävästi ajomukavuutta ja -turvallisuutta.
TOP-tuotteet aiheesta: