Mitä renkaan kantavuusindeksi ja nopeusluokka tarkoittavat?
Teknisten ominaisuuksien lisäksi monet muut tekijät vaikuttavat siihen, miten ja mihin tarkoituksiin ajoneuvoa voidaan käyttää. Yksi tärkeimmistä on renkaat. Rengastyyppejä löytyy markkinoilta hurja määrä, ja niiden ominaisuudet eroavat toisistaan suuresti.
Eräät renkaiden tärkeimmistä ominaisuuksista ovat kantavuus ja nopeus. Lue alta, mitä renkaiden kantavuusindeksit ja renkaiden nopeusluokat tarkoittavat!
Renkaista lyhyesti
Vaikka auton renkaat voivat vaikuttaa päällisin puolin identtisiltä, nykyajoneuvoissa käytettävät renkaat ovat rakenteeltaan hyvinkin monimutkaisia ja voivat koostua yli 100 eri osasta. Tyypillisesti rengas koostuu kumisesta ulkokerroksesta, jonka sisällä on metallista, nailonista, verkosta, jne. valmistettuja kudoskerroksia, joiden tarkoituksena on tehdä renkaasta kestävämpi ja suorituskykyisempi. Rengas asennetaan pyörän vanteen ympärille. Tärkeimmät rengasrakenteet ovat vyörengas ja ristikudos. Nykyään käytetään lähinnä vyörenkaita, mutta ristikudosrenkaat olivat yleisiä 1970-luvulle saakka.
Renkaiden tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa rengasprofiili eli korkeuden ja leveyden suhde, renkaan halkaisija, sallittu maksimipaine, pyörimissuunta sekä kantavuus- ja nopeusluokat, joista kerromme alempana tarkemmin. Lisäksi renkaan kulutuspinnan rakenteella, kuvioinnilla ja mahdollisella nastoituksella on merkittävä vaikutus renkaan suorituskykyyn.
Renkaan tärkeimmät tiedot merkitään sen sivupinnalle koodina, jota kutsutaan rengasmerkinnäksi. Merkinnän tarkoituksena on esittää mm. yllä luetellut renkaiden ominaisuudet tiivistetyssä muodossa ja tehdä näin renkaiden valitsemisesta ja vertailusta helpompaa kuluttajalle. Nykyään uusista renkaista löytyy myös ns. EU-rengasmerkintä, johon on merkitty renkaan märkäpito, vierintämelutaso, polttoainetaloudellisuus ja lumi- ja jääpito. Edellä mainitut merkinnät ovat pakolliset, ostitpa sitten auton renkaat netistä tai kivijalkakaupasta.
Mitä renkaan kantavuusindeksi tarkoittaa?
Renkaan kantavuus tarkoittaa enimmäispainoa, jonka rengas kykenee kannattelemaan sen ollessa asianmukaisesti täytetty. Kantavuus ilmaistaan kantavuusindeksillä, joka tunnetaan myös nimityksillä kuormitusluokka, kantavuusluokka tai LI-luku (LI = ”load index”). Jokainen kantavuusluokka ilmaistaan numerolla, joka vastaa tiettyä painoa (kg). Kantavuusluokat ovat nousevia siten, että mitä korkeampi indeksiluku renkaalla on, sitä suuremman painon se kykenee kannattelemaan.
Yleisimmät renkaiden kantavuusluvut ovat 70 ja 115 välillä. Alla on renkaan kantavuusindeksitaulukko, josta näet, mikä paino kullekin kantavuusluvulle on sallittu.
|
|
Mitä renkaiden nopeusluokat tarkoittavat?
Renkaan nopeusindeksillä ilmaistaan mikä on suurin nopeus, jolla renkaalla voidaan ajaa ennen kuin sen suorituskyky alkaa heikentyä. Renkaiden nopeusluokat ilmaistaan kirjaimella niin, että aakkosten alussa olevat kirjaimet merkitsevät matalampia nopeuksia ja aakkosten loppupäässä olevat kirjaimet korkeampia nopeuksia. Kaikki aakkoset eivät kuitenkaan ole mukana (I ja O puuttuvat ja ääkkösiä ei käytetä) ja H-kirjain tekee poikkeuksen järjestyksessä. A-luokka on jaettu alaosioihin (A1–A8) ja luokilla Z (tai vanhentunut kirjainyhdistelmä ZR) voidaan ilmaista yleisluontoisesti suurimman nopeuden olevan vähintään 240 km/h.
Taulukon renkaiden nopeusluokista voit katsoa alta.
|
|
|
Nopeusluokka löytyy renkaan sivupinnan rengasmerkinnästä viimeisenä. Huomaa, että rengasmerkinnässä kolmannella sijalla olevaa R-kirjainta ei tule sekoittaa nopeusluokkaan vaan kyseinen kirjain viittaa vyörenkaaseen (”radial”).
Miksi kantavuusindeksi ja nopeusluokka ovat tärkeitä?
Autossa on tärkeää käyttää autonvalmistajan hyväksymiä renkaita, sillä renkaiden merkitys ajoturvallisuuden, ajomukavuuden, melutason ja ajoneuvon hallittavuuden kannalta on suuri. Lisäksi autoon ja sen käyttöolosuhteisiin sopivien renkaiden käyttö saa ne kestämään pidempään.
Yleensä liian korkean kantavuusluokan renkailla ajamisesta ei ole mitään erityistä haittaa. Tällaiset renkaat voivat kuitenkin olla kalliimpia kuin alempien kantavuusluokkien renkaat, joten saatat maksaa tyhjästä. Ongelmat uhkaavat todennäköisemmin, jos renkaiden kantavuusluokka on autolle liian pieni. Tällaiset renkaat eivät kykene kannattelemaan ajoneuvon ja sen kuorman painoa asianmukaisesti, mikä heikentää ajoneuvon ohjattavuutta ja muodostaa riskin etenkin hätätilanteissa. Ajan myötä renkaiden ylikuormitus voi vaurioittaa pyörää ja vannetta ja johtaa renkaan kulutuspintojen ylikuumenemiseen, kulumiseen, irti repeytymiseen ja renkaan puhkeamiseen. Renkaiden käyttöikä voi pudota murto-osaan siitä, mikä se muuten olisi.
Myös nopeusluokka on tärkeä ajomukavuuden, pidon ja kaarreajon sulavuuden varmistamiseksi sekä kulutuspinnan kulumisen minimoimiseksi. Liian matalan nopeusluokan renkailla ajamisessa suurin riski on, että renkaat eivät kestä kuumuutta, jota muodostuu korkeilla nopeuksilla ajettaessa. Tämä voi heikentää suorituskykyä ja auton hallittavuutta ja johtaa renkaan puhkeamiseen. Toisaalta näin korkeat nopeudet ovat epätodennäköisiä, koska henkilöautoille ei juuri ole saatavilla liian matalien nopeusluokkien renkaita eivätkä ajonopeudet tavallisessa liikenteessä pääse nousemaan kovin korkeiksi. Jos taas autoon hankitaan renkaat, joiden nopeusluokka taas on liian korkea, tästä ei yleensä ole erityistä haittaa.
Lopuksi
Oikeanlaisten renkaiden käyttö on elintärkeää paitsi auton hallittavuuden ja ajoturvallisuuden myös renkaiden käyttöiän kannalta. Markkinoilla on runsas valikoima renkaita eri ominaisuuksin. Kaikilta tärkeimmiltä valmistajilta löytyy erilaisia renkaita yleisimmissä kantavuus- ja nopeusluokissa. Hyviä vaihtoehtoja ovat mm. Kormoran-renkaat, Landsail-renkaat ja Nokian auton renkaat. Ennen renkaiden hankkimista kannattaa tarkistaa autonvalmistajan rengassuositukset auton ohjekirjasta tai valmistajan verkkosivuilta.
TOP-tuotteet aiheesta: