Auton Lambda anturi
Lambda anturi muille autonvalmistajille
Lambda anturi autoihin
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Nox anturi korkean laadun ja edullisen hinnan.
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
Luettelo Happianturi valmistajista:
Vaihda Varaosat Lambda anturi – jos se on viallinen tai jos se on tullut elinkaarensa päähän. Löydä hyödyllistä tietoa osasta Lambda anturi
Lambda-anturin vikoja
- mekaaniset vauriot;
- Vääristä arvoista johtuva ylikuumeneminen;
- Virtapiirien irtoaminen toisistaan;
- Rikkoutuminen;
- Tukkiutuminen palamistuotteiden vuoksi.
Merkkejä lambda-anturin viallisesta toiminnasta
- Lisääntyneet pakokaasujen saasteetincrease in exhaust emissions;
- Lisääntynyt polttoaineen kulutus;
- Epävakaa tyhjäkäynti;
- Auton dynamiikan vähentyminen;
- Katalysaattori rikkoutuminen;
- Auton nykiminen vaikka moottori olisi jo lämmin.
Lambda-anturin vikojen aiheuttajia
- Osaan pääsee jarrunestettä tai jäätymisen esto ainetta;
- Öljyrenkaiden huono kunto;
- Lambda-anturin kotelon puhdistaminen kemiallisesti aktiivisilla aineilla;
- Polttoaine-ilmaseokselle altistuminen;
- Polttoaineen lisääntynyt lyijypitoisuusi;
- Polttoainesuodattimen tukkiutuminen;
- Lambda-anturin kotelon vuodot;
- Ilman pääsy pakokaasujen sekaan;
- Vääränlainen tai keskeytynyt voimantuotto, joka johtuu pää ohjausyksiköstä;
- Lambda-anturin osien ylikuumeneminen huonolaatuisen polttoaine-ilmaseoksen vuoksi;
- Osan kuluma.
Diagnosointi
Tarkistaaksesi lambda-anturin kunnon sinun tulee käynnistää moottori ja antaa sen lämmetä. Pakokaasun jäännöshapen määrä häviää kunnolla 300-400°C. Tarkista säännöllisyys ja aalonmuoto oskilloskoopin avulla. Seuraava tehtävä on mitata osan lämmönvastus huoneen lämmössä (normina 2-14 ohmia). Tämän jälkeen sinun tulee tarkistaa lämmittimen jännite sytytyksen ollessa päällä (vaadittava lukema on 10.5). Lambda-anturin kunto tulisi tarkistaa aina 30000 ajokilometrin välein.
Lambda-anturin korjaus ja vaihto
Ainut järkevä korjaustoimenpide lambda-anturille on sen puhdistaminen palotuotteista tulleista saasteista. Poistaaksesi happianturin, lämmitä se 50 °C. Asiantuntijat suosittelevat osan putsaamista fosforihapolla. Upota esine happon 15-20 minuutiksi, ja sitten huuhtele se puhtaalla vedellä. Kuivaa osa, tarkista mutteri, ja lisää asennusliimaa. Samalla sinun tulee varmistaa että liima ei kosketa osan suojaputkea. Yhdistimelle, jonka läpi happea kuljetetaan ei tulisi tehdä mitään. Jos puhdistaminen ei auttanut, ainoa ratkaisu on osan vaihtaminen. Voit vaihtaa osan joko itse, tai sitten kääntyä ammattilaisten puoleen.
Nox anturi —
Auton lambda-antureiden asennuspaikka riippuu moottorin tyypistä ja kapasiteetista sekä pakokaasujärjestelmän muotoilusta. Yleensä antureita on kaksi kappaletta sellaisissa ajoneuvoissa, joissa moottorin iskutilavuus on enintään kaksi litraa: ylävirta- sekä alavirta-anturi. Ensimmäinen on asennettu ennen katalysaattoria ja toinen sen jälkeen.
Pääsääntöisesti yli kahden litran moottorilla olevat ajoneuvot on varustettu neljällä happianturilla: kahdella ylävirta- ja kahdella alavirta-anturilla. Niiden tarkka sijainti löytyy ajoneuvon huoltokäsikirjasta.
Mahdollista vikaa ilmaisee:
- kasvanut polttoaineen kulutus
- moottorin epätasainen tyhjäkäynti
- moottorin tehon häviäminen
- nykivä kiihtyvyys
- moottorin säännöllinen ylikuumeneminen
- huono kaasuvaste
- paksu musta savu pakoputkesta.
Nämä poikkeavuudet saattavat myös osoittaa ongelmista muiden osien kanssa. Ammattilaisautomekaanikot voivat tarkemmin diagnosoida lambda-anturin vian.
Kun kyseessä on alavirran lambda-anturi, johon on vaikea päästä käsiksi, se on parempi jättää mekaanikon tarkistettavaksi korjaamolla. Ylävirta-anturin voi testata yleismittarin avulla. Ennen töiden aloittamista, lue ajoneuvosi korjausopas ja katso kokeiden ammattilaisten ohjevideoita. Saatat joutua seuraamaan näitä vaiheita:
- Lämmitä moottori sen käyttölämpötilaan ja sammuta se sitten.
- Avaa konepelti ja etsi lambda-anturin lämmittimen liittimet.
- Liitä niihin yleismittarin mittapäät ja mittaa tulojännite. Yleismittarin tulisi antaa lukemaksi 12 V.
- Irrota anturin liitin ja tarkista lämmittimen vastus. Sen tulisi olla välillä 2–10 ohmia; tarkat arvot määrittelee autonvalmistaja.
- Kytke sytytysvirta päälle ja mittaa viitejännite. Liitä yleismittari kahteen signaalijohtoon. Yleismittarin negatiivinen johto tulisi kytkeä auton alustaan. Jännitteen tulisi olla suunnilleen 0,45–0,5 V. Yli 0,5 V poikkeama viittaa vikaan signaalipiirissä tai huonoon maakosketukseen.
- Yhdistä yleismittarin mittapäät anturin liittimeen. Kytke moottori päälle ja nosta sen kierrosluku 2500:aan. Hyvin toimivan anturin jännite on 0,2–0,9 V. Jos jännitteen amplitudi on liian alhainen tai jopa olematon, osa on vaihdettava.