
Milloin auton akun vaihto on tehtävä ja paljonko se maksaa?
Auton akun vaihto on työ, joka jokaiselle autonomistajalle tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. Se on onneksi helppoa ja melko edullista. Tärkeää on oppia tunnistamaan merkit, joista voi päätellä, että akun käyttöikä on lähestymässä loppuaan – näin vältyt jäämästä tien päälle tyhjentyneen akun takia.
Tässä artikkelissa kerromme kaiken, mitä sinun tulisi tietää auton akun vaihtovälistä ja vaihtokustannuksista.
Auton akuista lyhyesti
Auton akku on ladattava laite, jonka tehtävä on syöttää ajoneuvon käynnistämiseen tarvittavaa virtaa käynnistysmoottorille ja samalla syöttää virtaa auton sähköjärjestelmään auton sähkölaitteiden ja valojen toiminnan mahdollistamiseksi. Lisäksi se toimii sähköjärjestelmän jännitteensäätäjänä. Tavallisissa henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa käytetään yleensä 12 V:n akkuja.
Autoissa käytetään pääasiassa litiumioni- tai lyijyakkuja ja niiden alatyyppejä. Litiumioniakun etuihin kuuluvat pitkä käyttöikä, huoltovapaus (useimmiten), korkea energiatiheys ja suhteellinen keveys. Lyijyakut, joiden elektrolyytti on rikkihappoliuosta, edustavat vanhempaa akkuteknologiaa. Ne eivät ole energiatiheydeltään yhtä hyviä kuin Li-ion-akut ja ne ovat painavampia. Lyijyakuista on kuitenkin tehokkaampia alatyyppejä, kuten uuden sukupolven AGM-akut, joissa happo on imeytetty lasivillaerottimiin, geeliakut joissa käytetään hyytelöitynyttä akkuhappoa sekä EFB-akut, joissa hyödynnetään erityistä harsokangasta aktiivisen materiaalin paikallaan pitoon ja syöpymisen estämiseen.
Kaikilla tärkeimmillä valmistajilla on myynnissä suuri valikoima erityyppisiä akkuja. Suosittuja ovat muun muassa valmistajien akku valmistajien Exide, Goodyear ja Bosch auton akut.
Nämä merkit kertovat, että akku on tarpeen vaihtaa
Toisin kuin moni muu auton osa tai laite, akku antaa yleensä selkeitä merkkejä siitä, että sen käyttöikä lähenee loppuaan tai laite on vaurioitunut.
Seuraaviin merkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota.
- Käynnistysongelmat. Jos auto ei enää käynnisty ensiyrityksellä tai käynnistyy ja sammuu taas, ongelma voi piillä akussa. Käynnistysongelmat voivat pahentua ajan myötä ja ne kertovat akun sisäisten osien olevan kuluneita, jolloin niiden teho heikkenee. Siksi käynnistysongelmien syy kannattaa selvittää heti.
- Akun yllättävä ehtyminen. Akun ei tulisi koskaan jättää tien päälle. Yllättävä tyhjentyminen voi kertoa akun olevan käyttöikänsä ehtoopuolella, mutta se voi myös kertoa kovasta pakkasesta tai siitä, että autolla ajetaan turhan harvoin. Jos auto ei käynnisty ja kuulet naksuvaa ääntä yrittäessäsi käynnistää moottorin, akku on todennäköisesti jo tyhjä.
- Valojen himmentyminen tai vilkkuminen. Akun heikentyminen voi saada auton sisätilojen valot, kojelaudan valot ja ajovalot himmenemään ja vilkkumaan.
- Erikoinen haju. Jos akku alkaa haista mädiltä kananmunilta, se on yleensä vaihdettava. Haju viittaa rikkihappoon, jota vapautuu, kun akku alkaa tyhjentyä. Ota huomioon, että happo voi vahingoittaa autoasi ja aiheuttaa jopa tulipalovaaran, joten hajuun on reagoitava heti.
- Akkukotelon pullistuminen. Kotelon pullistuminen tarkoittaa akkukennojen turpoamista, minkä seurauksena ne saattavat revetä. Tilanne voi aiheuttaa tulipalovaaran, joten pullistuneen akun käyttö tulee lopettaa heti.
- Akussa on silminnähtäviä vaurioita. Lommot, naarmut, silminnähtävät vuodot ja liitinten korroosio ovat yleensä merkkejä siitä, että akku kannattaisi jo vaihtaa uuteen.
- Viime vaihdosta on kulunut jo aikaa. Vaikka mitään erityisiä oireita ei olisi havaittavissa, akku voi olla kulunut. Jos huomaat, että akkua ei ole vaihdettu vuosikausiin, kannattaa sen kunto tarkistaa ja sen mahdollisiin oireisiin kiinnittää erityistä huomiota.
Voit tarkistaa akun kunnon yleismittarilla. Aloita asettamalla yleismittarin jännitealueeksi 10–20 V ja kiinnitä sitten mittarin punainen pää akun positiiviseen napaan ja musta negatiiviseen. Lepojännitteen tulisi olla vähintään 12,6 V, moottorin ollessa käynnissä jännite liikkuu 13,5 ja 14,5 V välillä. Akku, jonka lepojännite on alle 12,2 V, on vain 50 % ladattu. Jos akun jännite on alle 12,6 V, irrota akku ja lataa se täyteen, anna sen sitten levätä hetken ja mittaa jännite uudestaan.
Jos lataus säilyy akussa, kun se ei ole asennettuna autoon, jokin auton sähkölaitteista kuluttaa sitä. Kaikissa nykyautoissa esiintyy jonkin verran loiskulutusta eli ajoneuvon sähkölaitteet kuluttavat akkua vaikka moottori olisi sammutettu. Näihin kuuluvat esimerkiksi kello ja hälytysjärjestelmä. On kuitenkin epätodennäköistä, että nämä laitteet saisivat akun tyhjenemään.
Auton akun vaihtoväli ja siihen vaikuttavat tekijät
Tavallisen henkilöauton akun tyypillinen käyttöikä on kolmesta viiteen vuotta, joskus vähemmän, joskus enemmän. Kuorma-auton akun vaihtoväli on lyhyempi, tyypillisesti noin kolmisen vuotta. Akulla ei kuitenkaan ole varsinaista eräpäivää, joten hyvällä säilytyksellä akku voi kestää pidempään.
Auton akun voi saada kestämään pidempään kiinnittämällä huomiota seuraaviin seikkoihin.
- Vältä lyhyitä matkoja. Lyhyillä matkoilla akku ei välttämättä ehdi latautua kunnolla, joten autolla kannattaa välillä ajaa pidempään. Tämä pätee varsinkin talvisaikaan.
- Älä pidä autoa seisonnassa turhan kauan. Jos seisonta on välttämätöntä, harkitse akun irrottamista ja säilyttämistä puhtaissa, kuivissa, lämmitetyissä ja hyvin ilmastoiduissa sisätiloissa.
- Pidä akun liittimet puhtaina. Tarkasta akun liitinten kunto säännöllisesti korroosion ja hapettuman varalta ja puhdista ne tarvittaessa sähköliittimien puhdistusaineella (irrotettuasi ensin akun ja odotettuasi hetken!).
- Varmista, että akku on kunnolla kiinnitetty. Akun ja sen liittimien kiinnittäminen tukevasti voi pidentää niiden elinkaarta.
- Älä pidä sähkönkuluttajia turhaan päällä. Pyri minimoimaan loiskulutus sammuttamalla kaikki auton sähkölaitteet, kun auto ei ole käynnissä. Suosittelemme myös kytkemään lisävarusteet kuten penkinlämmittimet ja matkapuhelinlaturit käyttöön vasta sen jälkeen, kun auto on kunnolla käynnistynyt.
Auton akun vaihto-ohjeet pähkinänkuoressa
Auton akun vaihto on helppoa, joten sen voi yleensä tehdä itse. Tarkista yksityiskohtainen vaihto-ohje autosi käyttöohjekirjasta. Tavallisesti vaihdon vaiheet ovat seuraavat:
- Sammuta auto ja odota hetki.
- Pue suojakäsineet ja suojalasit ja riisu rannekello ja kaikki metalliset korut.
- Avaa konepelti ja selvitä akun sijainti.
- Irrota ensin akun miinusjohto (musta) ja sitten plusjohto (punainen).
- Irrota vanha akku.
- Puhdista akkukotelo ja liittimet tai vaihda ne tarvittaessa uusiin.
- Asenna ja kiinnitä uusi akku.
- Kytke nyt ensin akun plusjohto (punainen) ja sitten miinusjohto (musta).
- Sulje konepelti ja käynnMuistathan, että vanha auton akku on ongelmajätettä, joten sitä ei saa hävittää kotitalousjätteen mukana eikä jättää luontoon. Voit luovuttaa sen ilmaiseksi korjaamolle, jälleenmyyjälle tai kierrätysyritykselle hävitettäväksi.
Auton akun vaihdon hinta
Auton akku vaihtaminen on helppoa, joten säästät rahaa tekemällä sen itse. Jos et osaa tai halua suorittaa vaihtoa omin päin, voit teettää työn myös korjaamolla. Varaudu maksamaan uuden auton akun hinta ja sen päälle 10–50 € työkuluista. Voit säästää rahaa ostamalla uuden akun netistä ja pyytämällä mekaanikkoja asentamaan sen autoosi, tosin kaikki korjaamot eivät tällaiseen järjestelyyn suostu. Asiasta kannattaa siis kysyä etukäteen.
TOP-tuotteet aiheesta: