catalog_tyre_img_alt
Ole hyvä ja odota!dotted
Ostoskori
#
61-5265
Ostoskorisi on tyhjä

Startin solenoidi: viat, oireet ja testaus

100 Katselukertaa

Auton startin solenoidin tärkein tehtävä on välittää virtaa akusta käynnistysmoottorille, sulkea virtapiiri ja kytkeä vauhtipyörä sekä hammaspyörä toisiinsa. Se on siten keskeinen osa ajoneuvon käynnistysjärjestelmää.

Tässä artikkelissa kerrotaan ensin perustietoa startin solenoidin toiminnasta, minkä jälkeen perehdytään osan vikoihin ja oireisiin. Lopuksi artikkelissa kerrotaan, miten startin solenoidin toimintaa voi itse testata.

Mikä solenoidi on?

Startin solenoidi

Solenoidi on pieni moottorin ja sytytyksen ohjausyksikön välissä sijaitseva osa, joka pystyy vastaanottamaan sekä matala- että korkeajännitteistä sähkövirtaa. Suurta jännitettä välittyy solenoidille auton akusta ja pientä aina silloin, kun avain kääntyy virtalukossa.

Solenoidi muistuttaa toiminnaltaan magneetin avulla toimivaa voimakasta relettä. Yleensä solenoidissa on kaksi suurta liitintä, joista toinen on varattu akun positiiviselle kaapelille ja toinen käynnistinmoottorille virtaa syöttävälle kaapelille. Niiden lisäksi siinä on yksi pienempi liitin käynnistimen johtoa varten. Kun kuljettaja kääntää avainta virtalukossa, syntyy sähkövirta, joka sulkee solenoidin kaksi kosketinta ja saa ne koskettamaan toisiaan. Näin akusta virtaa sähköä auton starttimoottoriin, joka taas käynnistää polttomoottorin. Solenoidi siten työntää jousta ja työntöhaarukkaa käyttämällä hammaspyörän kiinni vauhtipyörään lukiten ne yhteen. Hammaspyörän tehtävänä on hidastaa käynnistysmoottoria, jotta se ei kävisi liian korkeilla nopeuksilla. Käynnistysmoottori saa moottorin kampiakselin pyörimään nopeasti, jolloin moottori käynnistyy. Käynnistysmoottori sammuu, kun moottori käynnistyy.

Yleensä startin solenoidi sijaitsee käynnistysmoottorissa ja on siten yhteydessä toisiin käynnistysjärjestelmään kuuluviin osiin. Se voi ajoneuvosta riippuen sijaita myös muualla.

Startin solenoidin viat ja niiden oireet

Jos startin solenoidi on rikki, voi se oireilla muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • Startin solenoidi naksuu, mutta ei starttaa. Mikäli käynnistysmoottori ei starttaa, mutta kuulet naksuntaa, on solenoidi silti kykeneväinen vastaanottamaan virtaa. Käynnistysmoottori ei sen sijaan jostain syystä pysty käynnistymään. Silloin vika ei todennäköisesti ole solenoidissa. Yleisimpiä syitä ongelmaan ovat sen sijaan tyhjä akku, syöpyneet tai löysät akun kaapelit tai liittimet, vika käynnistysmoottorissa tai häiriöt sähköliitännöissä tai muiden tärkeiden osien liitännöissä.
  • Startin solenoidi naksuu nopeaan tahtiin. Solenoidin nopea naksunta kertoo yleensä siitä, että solenoidi ei saa tarpeeksi virtaa, jotta se voisi kytkeytyä päälle.
  • Startin solenoidi ei naksu. Mikäli startille tyypillistä naksuntaa ei kuulu, kun käynnistät moottoria, akku voi olla tyhjä tai virranvälitys häiriintynyt. Voit testata, onko kyseessä solenoidin vika kytkemällä päälle muita laitteita, kuten ajovalot tai radion. Jos ne toimivat heikosti tai esimerkiksi valot ovat himmeät, saattaa akku olla tyhjä. Myös solenoidi, siihen johtavat kaapelit tai sen koskettimet voivat olla vaurioituneet, jos naksumista ei kuulu. Vika saattaa myös olla esimerkiksi käynnistysmoottorissa, virtalukossa tai polttoainepumpussa.
  • Käynnistysmoottori käynnistyy, mutta mitään ei tapahdu. Yleensä syynä on sähköliitännän korroosio tai löystyminen. Oireita ilmenee myös jos muut käynnistysmoottoriin liittyvät osat, kuten esimerkiksi solenoidi, ovat vioittuneet.
  • Käynnistysmoottoria ei pysty kytkemään pois päältä. Solenoidi on hyvin todennäköisesti syypää, jos startti käynnistyy, mutta ei kytkeydy pois päältä, kun kuljettaja kääntää avaimen off-asentoon. Tässä tapauksessa starttimoottorin vaurioituminen on mahdollista.

Seuraavassa on lueteltuna muutamia solenoidin vikojen syitä:

  • Ylikuumeneminen. Jos solenoidiin tai sen läpi pääsee virtaamaan erittäin korkea jännite liian pitkään, voi se ylikuumentua. Näin voi käydä, jos virtakytkin on liian pitkään käynnistysasennossa.
  • Kosteus. Koskettimet voivat korrosoitua, mikäli osan sisään pääsee syntymään kosteutta. Tämä voi johtaa heikentyneeseen sähkönjohtavuuteen kontaktipinnoilla.
  • Vauriot kaapeleissa, liitännöissä ja johdoissa. Jos liittimet ja johdot ovat huonossa kunnossa tai heikosti kiinnitetty, ei solenoidi saa tarpeeksi virtaa tai voi jopa mennä oikosulkuun. Tällöin käynnistyksessä saattaa esiintyä ongelmia. On hyvin yleistä, että esimerkiksi liittimet on asennettu väärään asentoon tai ne ovat löysällä.
  • Liian kireät kiinnikkeet ja pultit. Jos kiinnikkeiden kiristyksessä käytetään vääntötyökaluja, saattavat ne helposti mennä turhan tiukalle. Siinä tapauksessa solenoidin osat saattavat taipua tai jopa rikkoutua, minkä vuoksi myös muut osat voivat vaurioitua tai voi tapahtua oikosulku.
  • Lika. Mikäli startin solenoidi pääsee korrosoitumaan tai likaantumaan, se saattaa jumiutua auki tai kiinni.

 Miten solenoidin voi testata?

Jos vaikuttaa siltä, että startin solenoidi on rikki, voit testata sitä syöttämällä sille virtaa ja havainnoimalla, mitä tapahtuu. Apua testauksessa voi käyttää testivaloa. Noudata aina auton ohjekirjassa kerrottuja ja testivalon mukana tulevia ohjeita. Kuuluuko osasta jatkuvaa nakutusta vai naksahtaako se kenties vain kerran, minkä jälkeen ei kuulu mitään? Osan jännite kannattaa myös mitata jännitemittarilla ja tarkastaa liitännät ja johdot silmämääräisesti. Tarkasta tarvittaessa myös, missä kunnossa akku on, ja onko siinä tarpeeksi virtaa jäljellä.

Jos starttimoottorissa tai solenoidissa on vikaa, ne voi korjata alla olevan videon ohjeita apuna käyttäen.

Vinkki! Uusi osa on helppo ostaa verkosta käyttämällä apuna auton rekisterinumeroa, osan OEM-numeroa tai automallia ja osan nimeä (esim. ”Peugeot 307 solenoidi”).

TOP-tuotteet aiheesta: