
Käsijarru: toiminta, viat ja oireet
Seisontajarrun eli useimmiten käsijarrun tehtävänä on estää autoa liikkumasta silloin, kun se on pysäköity. Useimmiten se kytketään päälle, kun auto pysäköidään epätasaiselle pinnalle. Vaikka käsijarrun merkitystä saatetaan usein aliarvioida, se on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeä laite.
Tässä artikkelissa kerrotaan auton käsijarrun toiminnasta, vioista ja oireista.
Käsijarrun toiminta
Käsijarru on yleisin autoissa käytetty seisontajarrun tyyppi, ja se voi olla joko elektroninen tai mekaaninen. Tässä artikkelissa keskitytään mekaaniseen eli perinteiseen käsijarrutyyppiin.
Käsijarru on nimensä mukaisesti käsin operoitava jarru, jonka voi kytkeä päälle joko napista painamalla (usein vain uudemmissa autoissa) tai sivussa tai keskikonsolissa olevasta kahvasta vetäen. Seisontajarrun tärkein tehtävä on pitää auto liikkumatta, kun se on pysäköitynä epätasaiselle pinnalle. Jarru toimii siten, että takajarrukenkien tai -jarrulevyjen jarrupalat kytkeytyvät auton jarruvaijerin avulla levyjä tai rumpuja vasten ja lukkiutuvat salvan avulla paikalleen. Jarrun voi vapauttaa painamalla napista uudelleen tai nostamalla kahvan.
Moni voi jättää käsijarrun kytkemättä sellaisissa tilanteissa, joissa sen käyttö olisi suositeltavaa. Suomen ilmastossa se saattaa joskus olla perusteltuakin, sillä käsijarru saattaa kovilla pakkasilla jäätyä. Seisontajarrun käyttö on kuitenkin turvallisuuden kannalta tärkeää, sillä jatkuvasti raportoidaan onnettomuuksista, joissa auto on lähtenyt käsijarrun käyttämättömyyden vuoksi rullaamaan ja aiheuttanut jopa kuolemaan johtavia vahinkoja. Tällaisissa tilanteissa vaarassa ovat etenkin lapset ja hitaasti liikkuvat ihmiset. Käsijarrusta tuli sen vuoksi pakollinen turvavaruste autoihin jo 1950-luvulla jopa ennen turvavöitä.
Käsijarrun kunnosta kannattaa huolehtia, sillä vuonna 2018 uudistettujen katsastusohjeiden myötä auto voidaan hylätä katsastuksessa viallisen käsijarrun perusteella.
Käsijarru: viat ja niiden oireet
Seuraavassa on lueteltuna muutamia oireita, jotka viittaavat käsijarrun tai sen mekanismin osien vikaan:
- Käsijarru nousee liian ylös. Jarrun nouseminen liian ylös saattaa johtua siitä, että jarrukahvasta on joskus vedetty liian voimakkaasti, ja vaijeri on sen vuoksi venynyt. Vaijeri saattaa myös olla virheellisesti asennettu.
- Jäykältä tuntuva jarrukahva. Mikäli jarrukahva tuntuu liian jäykältä, voi ongelma olla jarruvaijerissa. Ongelma kannattaa korjata, sillä sen vuoksi renkaat saattavat kulua liian nopeasti ja jarrua on myös hankala käyttää hätätilanteessa.
- Löysältä tuntuva jarrukahva. Jos jarrukahva tuntuu liian löysältä eikä vaikuta lukkiutuvan kunnolla, ongelmana voi olla liian löysä tai väärin asennettu jarruvaijeri.
- Käsijarru ei pidä. Käsijarrun toimivuuden voi helposti testata niin sanotulla mäkitestillä eli parkkeeraamalla auton epätasaiselle alustalle kuten rinteeseen. Mikäli auto ei pysy paikallaan, käsijarrussa on vikaa. Tämän lisäksi autolla ei pitäisi pystyä kiihdyttämään, jos käsijarru toimii kuten sen pitäisi. Jarruvastus on todennäköisesti heikko, jos kiihdyttäminen on helppoa tai jarru tuntuu muuten tehottomalta.
- Käsijarru laahaa, voiko ajaa? Mikäli käsijarru jatkaa jarruttamista, vaikka se on kytketty pois päältä, ei se ole kytkeytynyt kokonaan irti. Tämä tarkoittaa, että jarrut eivät ole täysin irrallaan pyörien jarrulevyistä. Ajan myötä jarrun laahaaminen voi johtaa jarrulevyjen ja -palojen sekä käsijarrumekanismin kulumiseen, mutta vähäinen laahaaminen ei ole ajamisen kannalta periaatteessa vaarallista.
- Vinkuminen tai muut äänet. Jos käsijarrua käytettäessä kuulet epätavallisia ääniä, kuten vinkunaa, voi se olla merkki siitä, että jarrukengät tai -palat eivät pääse kunnolla irti rummusta tai levystä.
Oireiden syynä voi olla joku seuraavista
- Osat kuluvat. Kuten kaikki auton osat, myös jarrujen osat kuluvat ajan myötä. Erityisesti jarrulevyt ja -palat ovat tunnettuja kulumisestaan, joten ne on vaihdettava säännöllisin väliajoin.
- Käsijarrua ei käytetä tarpeeksi usein. Jos käsijarrua käytetään liian harvoin, mekanismi saattaa korrosoitua ja ruostua.
- Käsijarru jäätyy. Käsijarrumekanismin tiiviydestä kannattaa pitää huolta, sillä mikäli järjestelmään pääsee kosteutta, käsijarru voi jäätyä. Sen vuoksi talvisin auto kannattaa pysäköidä lämmitettyyn parkkihalliin, jos vain mahdollista.
- Kuljettaja käyttää liikaa voimaa. Vaijeri voi venyä, jos jarrukahvasta vedetään liian voimakkaasti.
Jos havaitset viallisen käsijarrun, uusia jarrujärjestelmän osia voi helposti ostaa verkosta mallin ja merkin nimen tai auton rekisterinumeron perusteella.
TOP-tuotteet aiheesta:
- Citroen C5 käsijarru
- Passat B7 käsijarru
- Honda CRV käsijarru
- BMW E46 käsijarru
- Toyota Corolla käsijarru