catalog_tyre_img_alt
Ole hyvä ja odota!dotted
Ostoskori
#
96-8335
Ostoskorisi on tyhjä

Mikä on korkeapainepumppu ja millaisia sen viat ja oireet ovat?

746 Katselukertaa

Auton korkeapainepumppu puristaa polttoaineen riittävään paineeseen korkeapaineruiskutusta varten. Tämän takia osa tunnetaan myös ruiskutuspumppuna.

Tässä artikkelissa kerromme, kuinka tämä osa toimii, millaisissa autoissa korkeapainepumppua käytetään ja millaisia ovat sen oireet, viat ja uusien osien ja vaihdon hinnat.

Auton korkeapainepumpun tarkoitus ja toiminta

Auton korkeapainepumpun tarkoitus ja toiminta

Korkeapainepumppu on tyypillisesti dieselkäyttöisen auton polttoainejärjestelmän osa. Sellainen löytyy suurimmasta osasta dieselautoista, sillä nykyisin yleisen yhteispaineruiskutuksen käyttö edellyttää tällaista pumppua. Niitä käytetään kuitenkin myös sellaisissa bensiinikäyttöisissä autoissa, joissa on suoraruiskutus.
Pumpun tehtävänä on kasvattaa polttoaineen painetta ennen kuin se ruiskutetaan poltettavaksi. Sen tuottaman paineen taso voi vaihdella aina 500 ja 4 000 baarin välillä. Tyypillisesti se on jatkuvasti yli 2 000. Jos käytössä on erillinen paineensäädin, se asennetaan yleensä suoraan pumpulle, ja se tarkkailee ja säätää painetta sopivaksi. Ruiskutuspumppua ohjataan sähköisesti mutta sitä liikuttavat nokka-akselit. Siinä käytettävät ruiskutussuuttimet varmistavat, että polttoaine jakautuu tasaisesti eri sylintereille, jolloin sen polttaminen on vakaata.

Näitä laitteita on olemassa erilaisia. Tyyppejä ovat muun muassa radiaalimäntäpumput, aksiaalimäntäpumput sekä rivipumput ja ne voivat joko vaatia erillistä voitelua tai voitelu voi tapahtua polttoaineen välityksellä. Pumpun rakenteeseen kuuluvat yleensä yksi tai useampi auton sylinteri, korkea- ja matalapaineliitännät, painejousi, kärkipyörä, paineensäätöventtiili sekä kotelo.

Jos et ole varma siitä, millainen pumppu ajoneuvossasi on, tarkista tieto auton ohjekirjasta. Toisaalta löydät sopivia osia myös luotettavilta jälleenmyyjiltä etsimällä osaa tuotenimen ja automerkin sekä -mallin perusteella (esimerkiksi: ”Ford Transit korkeapainepumppu”).

Korkeapainepumppu rikki: Nämä ovat oireet

Korkeapainepumppu rikki: Nämä ovat oireet

Alle olemme listanneet tyypilliset korkeapainepumppu diesel -oireet, jotka viittaavat pumpun vikaan.

  • Moottorissa esiintyy käynnistysongelmia. Pumpun toimintahäiriö voi aiheuttaa käynnistysongelmia, ja jos auton korkeapainepumppu on rikki, moottori ei ehkä käynnisty lainkaan.
  • Ajoneuvon teho on heikentynyt. Tehohäviötä voi esiintyä erityisesti ylämäkeen ajettaessa tai kuormaa vedettäessä, mikäli korkeapainepumpussa on vikaa.
  • Ajoneuvo nykii. Nykiminen etenkin kiihdytyksen aikana voi viitata siihen, ettei pumppu kykene ylläpitämään riittävää painetta tai ruiskuttamaan polttoainetta tasaisesti.
  • Moottori käy epätasaisesti. Autossa voi esiintyä yllättäviä tehopiikkejä, joiden jälkeen nopeus jälleen hidastuu. Niitä voi tapahtua jopa ilman, että kaasupoljinta painetaan. Syy on yleensä pumpun osien eriaikainen toiminta, joka aiheuttaa moottorin paineen epätasaisuutta.
  • Polttoaineenkulutus kasvaa. Jos pumppu ei kykene puristamaan polttoainetta vaadittuun paineeseen, se voi syöttää turhan paljon polttoainetta poltettavaksi, minkä huomaa helposti polttoainetehokkuuden heikentymisenä eli dieselin tai bensan kulutuksen kasvuna.

Oireet johtuvat yleensä seuraavista syistä:

  • Korkeapainepumppu vuotaa. Tiiviys on oleellinen tekijän pumpun oikeanlaisen toiminnan varmistamisessa. Erilaiset vuodot voivat heikentää sen suorituskykyä. Myös voimakas likaantuminen ja noen kertyminen voivat johtaa tukoksiin, jotka taas johtavat vuotoihin. Tiivisteet voivat myös kulua ajan myötä.
  • Käytetty öljy on vääränlaista. Suosittelemme aina käyttämään autonvalmistajan hyväksymää öljyä, sillä vääränlaisen öljyn käyttö voi vaikuttaa korkeapainepumpun toimintaan.
  • Öljyjä ei ole vaihdettu ajallaan. Öljyt on vaihdettava suositeltuja vaihtovälejä noudattaen. Muuten pumppu voi alkaa kulua ennenaikaisesti.
  • Polttoaineeseen on päässyt likaa tai kosteutta. Jos polttoaineessa on epäpuhtauksia, pumpun toiminta voi heikentyä. Likaa voi päätyä järjestelmään esim. auton polttoainesuodattimen toimintahäiriön vuoksi.
  • Solenoidissa on vikaa. Solenoidin tehtävä on varmistaa, että sopiva polttoainemäärä syötetään poltettavaksi. Jos solenoidi ei toimi, pumppua ohjataan väärin ja polttoaineen paine laskee, mikä vaikuttaa myös pumpun toimintakykyyn.
  • Pumppu on rikki. Voimakas mekaaninen rasitus, korkea polttoaineen paineet, voitelun puute ja lämpötilaerot edistävät pumpun kulumista ja voivat ajan myötä johtaa korkeapainepumpun vikaantumiseen.

Jos tässä osassa on vikaa, se on vaihdettava uuteen. Auton korkeapainepumpun hinta on tyypillisesti satoja euroja: keskihinta vaihtelee 200 ja 800 euron välillä ajoneuvon tyypistä, merkistä ja mallista sekä jälleenmyyjästä riippuen.

Korkeapainepumpun vaihdon hinta taas liikkuu keskimäärin 200–400 euron välillä (työkulut), minkä lisäksi on maksettava uusi osa. Kuluissa on mahdollista säästää hankkimalla pumppu etukäteen verkosta. Tässä voit käyttää apua laitteen OEM-numeroa, auton rekisterinumeroa tai VIN-koodia. Kannattaa kuitenkin huomioida, että jos teetät vaihdon korjaamolla, kaikki korjaamot eivät suostu asentamaan muita kuin itse myymiään osia.

Pumpun vaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa myös sen ohessa olevien osien kunto. Esimerkiksi diesel- ja bensiiniruiskusuuttimet voi olla tarpeen vaihtaa, ja tämä käy jouhevasti pumpun vaihdon yhteydessä.