
Mikä on katalysaattori? Rikkinäisen katalysaattorin oireet ja vaihdon hinta
Auton katalysaattori on osa sen pakoputkistoa. Fossiilisia polttoaineita käyttävät autot tuottavat liikenteessä päästöjä, joita vastaan katalysaattori on kehitetty. Katalysaattorin päätehtävä on muuntaa auton pakokaasun haitallisia yhdisteitä, kuten hiilimonoksidia ja eri typpiyhdisteistä, vähemmän haitallisiksi. Ensimmäiset katalysaattorit kehitettiin 1950-luvulla, ja järjestelmän keksi insinööri Eugene Houdry. Nykyisiä katalysaattoreita kutsutaan kolmitoimisiksi, koska ne muuttavat kolmea haitallista ainetta vähemmän haitalliseen muotoon: palamattomia hiilivetyjä (HC) vedeksi (H2O), hiilimonoksidia (CO) hiilidioksidiksi (CO2) ja lisäksi ne pelkistävät typen oksideja (NOx) kaksiatomiseksi typpikaasuksi (N2).
Mitä tapahtuu, kun auton katalysaattori rikkoontuu?
Auto on täynnä kuluvia osia, ja myös auton katalysaattori voi vioittua. Katalysaattorivika voi johtua useasta syystä, joskus jopa katalysaattorin ulkoisia osia vahingoittavasta auton pohjaan kohdistuvasta. Vika voi olla mekaaninen vika itse katalysaattorissa tai muualla pakokaasu- tai sytytysjärjestelmässä, ja se voi lopulta rikkoa katalysaattorin.
Rikkinäisen katalysaattorin oireet:
- Moottorin vikavalo syttyy. Tämä on yleensä ensimmäinen merkki siitä, että autosi katalysaattorissa on vikaa. Jos vikavalo palaa, voi vikakoodin lukea itse tai auton omassa merkkiliikkeessä tai huoltoliikkeessä. Katalysaattoriongelmat ei aina ole yksiselitteisiä, ja moottori voi antaa useita eri vikakoodeja, jotka voivat ilmaista, että katalysaattorissa on ongelmia. Jos esimerkiksi katalysaattorin teho on laskenut, on yleisin koodi joko P0420 tai P0430, mikä kertoo, että katalysaattori voi olla rikki.
- Auton pakokaasu haisee mädälle kananmunalle. Mikäli katalysaattori on viallinen, voi auton pakokaasu haista mädälle kananmunalle.
- Auto savuttaa. Voimakas savun muodostuminen pakojärjestelmässä etenkin auton käynnistämisen yhteydessä voi olla merkki rikkinäisestä katalysaattorista.
- Auto on tehoton. Jos katalysaattorissa on vika, auton kiihtyvyys varsinkin suurilla nopeuksilla on heikkoa.
- Auton päästömittauksessa havaitaan liian korkeita päästöjä. Jos päästömittauksessa havaitut arvot ovat liian korkeat, voi vika olla katalysaattorissa.
- Auto ei lähde käyntiin. Viallinen katalysaattori voi vaikeuttaa auton käynnistystä. Voi myös olla, että auto lähtee käyntiin, mutta sammuu pian starttauksen jälkeen.
- Korkea polttoaineenkulutus. Jos katalysaattori on viallinen, auto voi kuluttaa enemmän polttoainetta.
Katalysaattori rikki – kuinka toimia?
Jos epäilet vikaa auton katalysaattorissa, on tärkeää selvittää, missä vika tarkalleen ottaen piilee. Vika katalysaattorissa voi johtua mekaanisesta häiriöstä tai viasta esimerkiksi moottorin polttoainejärjestelmässä, virheellisestä polttoaineseosta tai jostain muusta syystä. Alla olemme listanneet mahdollisia eri vikoja.
Mekaaninen vika katalysaattorissa
Katalysaattori koostuu rungosta, lämpösuojasta ja itse laitteen sisällä olevista kennomaisista osista. Kennomainen osa katalysaattorin sisällä on yleensä keraaminen, ja sen avulla pakokaasun haitalliset aineet muunnetaan vähemmän haitalliseen muotoon.
Koska katalysaattori on kuluva osa, voi siihen tulla tulla mekaaninen vika. Jos auto oireilee epämääräisesti, eikä moottori anna selkeää vikakoodia, on katalysaattori aina syytä käydä tarkistuttamassa. Oman autosi huoltoliike voi avata katalysaattorin ja katsoa esimerkiksi onko katalysaattorissa sellaista rakenteellista vikaa, joka voisi olla auto-ongelmien taustalla. Yleensä viallinen katalysaattori voi myös pitää epämääräistä kolinaa, mikä viittaa mekaaniseen vikaan. Mikäli vika kuitenkin on mekaaninen, tulee katalysaattori vaihtaa
Jos mekaanista vikaa ei löydy, voi syy olla myös muualla, esimerkiksi sytytysjärjestelmässä tai polttoaineen syötössä. Kuitenkaan ilman perusteellista selvitystä ja katalysaattorin avaamista ongelmien syyn selvittäminen voi olla vaikeaa.
Mikä muu voi aiheuttaa katalysaattorin vikakoodin?
Yleisin osa, joka voi antaa ajotietokoneelle väärää koodia, on auton lambda-anturi eli happianturi. Se on happitunnistin, joka sijaitsee pakoputkiston päässä tai katalysaattorin alkupäässä riippuen autosi mallista. Lambda-anturi mittaa katalysaattorille menevää jäännöshapen määrää. Se välittää tiedon moottorin tietokoneelle, joka edelleen muuttaa polttoaineen seoksen oikeaan suhteeseen.
Jos lambda-anturi antaa vikakoodin P0420 tai P0430, tämä voi tarkoittaa joko anturin tai katalysaattorin vikaa. Jos vika on anturissa, sen vaihtaminen on suhteellinen edullista ja helppoa kotikonstein. Tarvitset vain auton tyypin ja mallin tiedot, jotka löydät auton rekisteriotteesta.
Miten vaihtaa viallinen katalysaattori?
Katalysaattori ei ole osa, jota voi korjata, vaan se täytyy vaihtaa uuteen. Katalysaattorin vaihto on onneksi suhteellisen helppo työ, vaikkakin osa itsessään voi olla hyvinkin kallis. Siksi ennen katalysaattorin vaihtoa tulee olla 100 % varma, että katalysaattori on varmasti käyttöikänsä päässä.
Katalysaattorin vaihto huoltoliikkeessä ja katalysaattori hinta
Katalysaattorin vaihto hinta riippuu auton merkistä ja mallista. Koska katalysaattoreita on erilaisia, voi katalysaattorin vaihtaminen huoltoliikkeessä maksaa 500–1 000 euroa sisältäen katalysaattorin hinnan. Vaihtohinta on kuitenkin helppo kilpailuttaa esimerkiksi verkossa vertailemalla eri autokorjaamoiden hintoja.
Huoltoliikkeessä vaihdettaessa katalysaattorin vaihdon hintaan sisältyy sekä asennustyö että uuden osan hankinta. Uuden osan hankinnan korjaamo tekee yleensä itse vaihdon yhteydessä. Hintoihin voi myös itse vaikuttaa hankkimalla auton osat itse ja toimittamalla ne huoltoliikkeelle. Esimerkiksi Opel Astran katalysaattori on helppo tilata suoraan kotiin. Katalysaattorin ostamiseen tarvitsee ainoastaan auton tyyppitiedot auton rekisteriotteesta tai esimerkiksi auton rekisterinumeron.
Katalysaattorin vaihtaminen itse
Katalysaattori on myös mahdollista vaihtaa itse. Vaihtamalla osan itse on helppoa vaikuttaa työn kustannuksiin. Katalysaattorin vaihtamiseen on hyvä varata hyvä tila, auton nostoon tarkoitettu välineistö sekä hyvät työkalut. Asennuksen voi suorittaa myös rasvamonttua apuna käyttämällä, jolloin voi päästä käsiksi katalysaattoriin nostamatta autoa.
- Ennen katalysaattorin vaihtamista auton moottorin tulee olla täysin viilentynyt.
- Irrota lambda-anturit.
- Vanhan katalysaattorin irrottaminen aloitetaan takimmaisesta pulteista ennen pakoputkea.
- Kun vanha katalysaattori on irrotettu, voi uuden katalysaattorin asentaa paikalleen ja kiristää sen pultit sopivasti.
- Kiinnitä lambda-anturit takaisin paikalleen.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: