catalog_tyre_img_alt
Ole hyvä ja odota!dotted
Ostoskori
#
21-8968
Ostoskorisi on tyhjä

Mikä on auton moottorinlämmitin?

1930 Katselukertaa

Auton moottorinlämmitin on lisävaruste, joka jokaisen Suomessa ajavan autonomistajan tulisi hankkia. Sen avulla moottori käynnistyy varmemmin jopa paukkupakkasilla. Moottorinlämmittimiä on markkinoilla monenlaisia ja niiden toimintamekanismit eroavat toisistaan merkittävästi.

Tästä artikkelista voit lukea mihin laitetta oikein tarvitaan, millaisia eri malleja markkinoilla on ja mistä tietää, onko omassa autossa moottorinlämmitin valmiiksi asennettuna.

Mihin moottorinlämmitintä tarvitaan?

auton moottorilämmitin

Moottorinlämmitintä käytetään kirjaimellisesti moottorin lämmittämiseen. Se on erityisen tarpeellinen olosuhteissa, joissa auton moottori pääsee kylmenemään. Moottorinlämmitintä käytetään esilämmittämään moottori käyttövalmiiksi ennen ajoa kylmissä olosuhteissa. Laitteen etuihin kuuluvat muun muassa:

  • Moottorin suojeleminen. Jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa ja rasittaa moottoria, joten sen esilämmittäminen moottorinlämmittimellä auttaa suojelemaan sitä ja pidentämään sen käyttöikää.
  • Ajan säästäminen. Moottorinlämmittimen ansiosta auto on käyttövalmis välittömästi. Se tekee kylminä talviaamuina liikkeelle lähtemisestä huomattavasti mukavampaa.
  • Varma käynnistys. Moottorinlämmitintä käyttämällä moottori käynnistyy varmasti myös kylminä pakkaspäivinä, ja vältyt yllätyksiltä.
  • Polttoaineen säästäminen. Kun käyttää moottorinlämmitintä, ei autoa tarvitse kylmäkäynnistää, mikä säästää polttoainetta. Se on sekä ympäristöystävällistä että taloudellista.
  • Helppo asentaa jälkikäteen. Useissa uusissa autoissa on jo valmiina lämmityslaite, mutta se on myös helppo asentaa autoon jälkikäteen.
  • Vaivaton käyttää. Useimmat lämmittimet ovat hyvin helppokäyttöisiä, ja niitä voi säätää etänä älypuhelinsovelluksen avulla.
  • Parempi suorituskyky. Esilämmitetyn moottorin suorituskyky on parempi, joten voit ajaa tehokkaammin heti liikkeelle lähdettäessä.

Erilaisia moottorinlämmittimiä

Markkinoilla on monenlaisia lämmittimiä, joiden teho vaihtelee noin 400 ja 1500 watin välillä riippuen lämmittimestä. Seuraavassa esitellään yleisimpiä moottorinlämmitintyyppejä.

  • Lohkolämmitin. Yleisin lämmitintyyppi on lohkolämmitin. Sen tehtävänä on esilämmittää auton jäähdytinneste ja pitää sen lämpötila tasaisena. Lohkolämmitin yleensä asennetaan sylinterilohkon “pakkasproppuun”, ja se on rakenteeltaan vastuselementti. Lämmittimen auton etusäleikön läpi ulos työntyvä johto kytketään kiinni jatkojohtoon, joka puolestaan kytketään lämmitystolppaan. Yleensä lohkolämmittimen omistajat kytkevät johdon illalla, jolloin auto lämpiää yön aikana käyttövalmiiksi.
  • Säteilylämmitin. Säteilylämmitin lämmittää auton moottoria lämpösäteilyn avulla. Se on yleensä asennettu sylinterilohkoon, mutta toimii hitaammin kuin lohkolämmitin.
  • Öljylämmitin. Öljylämmitin asennetaan auton öljypohjaan, ja se lämmittää auton moottoriöljyä, joka taas lämmittää auton moottoria.
  • Letkulämmitin. Jäähdyttimen letkuun asennettavat lämmittimet tunnetaan nimellä letkulämmitin, sillä ne lämmittävät letkussa olevaa jäähdytysnestettä. Niiden käyttöä uudemmissa autoissa ei enää suositella, sillä ne saattavat sekoittaa auton moottorinohjausjärjestelmää.
  • Mittatikun mallinen lämmitin. Ohut pitkä lämmitintikku asetetaan öljyn mittatikun tilalle lämmittämään öljyä.

Eräs hyvä vaihtoehto on hankkia polttoainelämmitin autoon. Näitä laitteita kutsutaan yleensä myös nimellä webasto. Tällaiset lämmittimet eivät kuluta lainkaan sähköä ja moottorin lisäksi ne lämmittävät koko matkustamon. Niiden on myös joissain tutkimuksissa todettu olevan tehokkaampia kuin muunlaiset lämmittimet.

Onko autossasi moottorinlämmitin?

moottorilämmitin asennettuna

Kaikissa autoissa ei ole valmiiksi asennettua moottorinlämmitintä, mutta useimmista uusista autoista sellainen löytyy. Yleensä auton ohjekirjassa kerrotaan, onko autossa lämmitin vai ei. Sieltä voit tarkistaa myös mahdollisen lämmittimen sijainnin ja tyypin.

Mikäli autossasi ei ole valmiina lämmitintä, sen voi asentaa itse helposti tai vaihtoehtoisesti teettää työn autokorjaamolla. Erityisesti webaston asentaminen on yksinkertaista, ja se sopiikin hyvin sellaisiin autoihin, joihin muun tyyppisen lämmittimen asentaminen olisi hankalaa. Jos säilytät autoasi lämmitetyssä parkkihallissa ja käytät synteettistä öljyä, lämmityslaite ei välttämättä ole tarpeen.

Moottorinlämmittimen viat ja ongelmat

Moottorinlämmittimen vikojen tyypillisimpiä oireita ovat ongelmat moottorin käynnistämisessä sekä se, että moottori ei ole lämmennyt, vaikka moottorinlämmitin on ollut kytkettynä. Dieselkäyttöisen lämmittimen ja bensakäyttöisen lämmittimen oireet ovat yleensä samanlaiset. Syynä lohkolämmittimen vikaan ovat muun muassa johdon vauriot, sähköhäiriöt, kuten oikosulut, vastuksen kärähtäminen tai vika. Silloin tällöin myös syynä saattaa olla jäähdytinnesteeseen lisätyt lisäaineet, jotka saattavat tukkia laitteen ytimen ja heikentää sen toimintaa. Sen lisäksi ongelma voi liittyä lämmittimen säätöventtiilin vikaan, vialliseen termostaattiin, jäähdytinnesteen riittämättömään määrään tai lämmittimen hehkutulpan ongelmaan.

Yhteenveto

  • Moottorinlämmitin on kätevä lisävaruste etenkin talviolosuhteissa, sillä se lämmittää moottorin ennen sen käynnistämistä.
  • Lämmitin säästää aikaa, mutta myös polttoainetta. Se myös pidentää moottorin käyttöikää.
  • Mikäli haluat asentaa autoosi moottorinlämmittimen, sitä kannattaa etsiä verkosta auton rekisterinumeron, ajoneuvon valmistenumeron tai OE-numeron perusteella.

Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: