catalog_tyre_img_alt
Ole hyvä ja odota!dotted
Ostoskori
#
98-8880
Ostoskorisi on tyhjä

Kampiakselin hihnapyörä: toiminta, oireet ja viat

4359 Katselukertaa

Kampiakselin hihnapyörä on osa moottorin jakopään järjestelmää, ja sen päätehtävänä on välittää voima moottorin kampiakselilta muihin moottorin osiin. Vaikka kampiakselin hihnapyörä on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä, se voi ajan mittaan kulua ja aiheuttaa erilaisia ongelmia. Tässä artikkelissa tarkastellaan kampiakselin hihnapyörän toimintaa, mahdollisia oireita ja yleisimpiä vikoja.

Kampiakselin hihnapyörä: mikä se on

Kampiakselin hihnapyörä

Auton kampiakseli muuntaa männän lineaarisen liikkeen pyörimisliikkeeksi. Kampiakselin toisessa päässä on kampiakselin hihnapyörä ja sitä vastapäätä on akselin pyörintää tasoittava vauhtipyörä. Kun akseli pyörii, hihnapyörä ja siihen liittyvä apulaitehihna, eli jakohihna, pyörivät synkronoidusti. Jakohihna ohjaa useita moottorin apulaitteita, kuten auton laturia, ilmastoinnin kompressoria, ohjaustehostimen pumppua ja vesipumppua.

Hihnapyörä valmistetaan yleensä vahvasta mutta kevyestä materiaalista, kuten alumiinista. Tyypillisesti se on uritettu, mutta se voi olla myös kiilahihnapyörä, jolloin käytetään kiilahihnaa jakohihnan sijaan. Jos moottorissa on jakoketju, hihnapyörä korvataan ketjupyörällä. Useimmissa osissa on myös värinänvaimennin eli kumielementti, joka vaimentaa tärinää ja estää sen siirtymisen jakohihnalle. Osalla voi olla myös toimintaa vakauttamassa paino, joka on yleensä kiinnitetty pultilla.

Kampiakselin hihnapyörän oireet

Kampiakselin hihnapyörän viat voivat ilmetä monin eri tavoin. Alla on luettelo yleisimmistä oireista ja niiden mahdollisista syistä.

Kampiakselin hihnapyörä

  • Kampiakselin hihnapyörän kolina. Löystynyt hihnapyörä voi aiheuttaa kolinaa ja pauketta, mutta se voi myös johtaa moottorin tehon häviämiseen. Tässä tapauksessa on suositeltavaa tarkastaa kiinnityspultti.
  • Moottorin epätavallinen tärinä. Hihnapyörä tai sen tärinänvaimennin voi olla vaurioitunut, mikä aiheuttaa kampiakselin tärinän siirtymisen moottorin apulaitteille. Tärinä voimistuu moottorin kierroslukujen kasvaessa.
  • Kampiakselin hihnapyörän heilahtelu tai väpätys. Heilahtelu tai väpätys voi viitata siihen, että osa on liian löysällä. Kiinnityspultin kiristäminen saattaa auttaa, mutta jos itse osa on vaurioitunut, se kannattaa vaihtaa.
  • Epätasainen tyhjäkäynti. Viallinen hihnapyörä voi aiheuttaa tyhjäkäyntinopeuden vaihtelua ja voimakasta tärinää tyhjäkäynnin aikana.
  • Akkuongelmat ja akun merkkivalon syttyminen. Hihnaongelmat voivat vaikuttaa laturin toimintaan, mikä ilmenee akun ongelmina ja akun merkkivalon syttymisenä.
  • Kampiakselin hihnapyörän irtoaminen. Osan irtoaminen kesken ajon voi johtua vaurioituneesta kiinnityspultista. Halkeamat tai muut vauriot voivat myös aiheuttaa osan irtoamisen.
  • Moottorin apulaitteiden toimintahäiriöt ja tehohäviö. Hihnapyörän vika voi estää voiman tasaisen siirtymisen apulaitteille, mikä voi johtaa niiden tehon heikkenemiseen ja toimintahäiriöihin.

On tärkeää huomata, että hihnapyörään liittyvät ongelmat on korjattava välittömästi, eikä autolla tulisi ajaa ennen kuin ongelma on ratkaistu, jotta vakavilta vaurioilta vältyttäisiin. Joskus osan vaihtaminen kokonaan on tarpeen ja tällöin vanha osa on irrotettava. Jos vanha kampiakselin hihnapyörä ei irtoa helposti, sopivaa työkalua, kuten iskumutterinväännintä tai momenttiavainta, voidaan käyttää.

Uuden osan löytäminen on yleensä helppoa, sillä markkinoilla on laaja valikoima erilaisia komponentteja eri automalleihin. Online-haulla löytää helposti sopivan osan automerkin, -mallin ja osan nimen perusteella, esimerkiksi “kampiakselin hihnapyörä BMW”.

TOP-tuotteet aiheesta: