catalog_tyre_img_alt
Ole hyvä ja odota!dotted
Ostoskori
#
96-8095
Ostoskorisi on tyhjä

Volkswagen Passat CC: yleisimmät ongelmat ja tyyppiviat

1231 Katselukertaa

Volkswagen Passat CC on Volkswagenin tyylille uskollinen virtaviivainen sedan, joka on voittanut kuluttajien sydämet elegantilla muotoilullaan ja huipputeknologisilla ominaisuuksillaan. Kuten monissa autoissa, myös Volkswagen Passat CC:ssä esiintyy joitakin yleisiä ongelmia ja tyyppivikoja, joita käsitellään tässä artikkelissa.

Volkswagen Passat CC: yleistä

Volkswagen esitteli Passat CC -mallinsa ensi kertaa Detroitin autonäyttelyssä Yhdysvalloissa vuoden 2008 alussa. Vaikka malli herätti kiinnostusta, sen verrattain samankaltainen ulkonäkö edeltäjänsä Volkswagen Passatin kanssa herätti myös ihmetystä, sillä tuohon aikaan Passatista oli jo tuotannossa kuudes sukupolvi. Passat CC erottui kuitenkin tyylikkään coupé-tyylisen peräosansa ansiosta, mikä myös antoi sille nimen "Comfort Coupe" eli CC. Ajan myötä mallinimestä kuitenkin poistettiin sana "Passat".

Passat CC sijoittuu ylempään keskiluokkaan eli D-segmenttiin ja on neliovinen auto, vaikka coupé-vaikutteet ovatkin vahvasti läsnä sen ulkonäössä. Moottorivalikoima sisältää 1,4–2,0 litraisen TSI I4:n tai 3,6 litraisen VR6:n, ja moottorista riippuen enimmäisteho vaihtelee 103–147 kW välillä, vääntömomentin ollessa 240–350 N⋅m. Vaihteistovaihtoehdot ovat 6-vaihteinen manuaali, automaatti tai DSG-vaihteisto sekä 7-vaihteinen DSG-vaihteisto. Huippunopeus vaihtelee moottorin mukaan 213–250 km/h välillä.

Vuonna 2012 Passat CC koki kasvojenkohotuksen, joka toi mukanaan muutoksia turvajärjestelmiin, kuten uudet kaista-, törmäyksenesto- ja pysäköintiavustinjärjestelmät, bi-xenon-ajovalot sekä liikennemerkkien tunnistuksen ja kuljettajan väsymyksentunnistuksen.

Auton tyylikkyyttä, ajomukavuutta, turvallisuutta, kohtuullista polttoaineenkulutusta ja hinnottelua kehuttiin asiantuntija-arvosteluissa. Kritiikkiä sen sijaan herättivät matkustamon takaosan mataluus, pienehkö tavaratila ja manuaalivaihteiston ja nelivedon puute myöhemmissä versioissa. Volkswagen Passat CC:n tuotanto päättyi vuonna 2016.

VW Passat CC:n akku

Volkswagen Passat CC: ongelmat ja tyyppiviat

Automallin yleisimpiä tyyppivikoja ja ongelmia ovat seuraavat:

  • Ongelmat imusarjassa. VW Passat CC:n imusarjan on havaittu olevan erityisen altis hiilikarstan kertymiselle. Imusarja ja sen sisäiset läpät ovat olleet myös alttiita vaurioille. Joskus myös imusarjan läppien asentoanturi saattaa välittää vääriä tietoja imusarjasta, vaikka itse imusarja olisi kunnossa.
  • Jakoketjun rikkoutuminen. Etenkin 1,4-, 1,8- tai 2,0-litraisella TSI-moottorilla varustetuissa CC-versioissa on havaittu jakoketjun rikkoutumista ja muita vikoja.
  • Korkeapainepumpun ongelmat. Korkeapainepumpun tukkeutuminen tai toimintahäiriö saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysvaikeuksia tai tärinää kiihdytyksen aikana. Vikakoodinlukija saattaa näyttää polttoainepumpun toimintahäiriöön tai matalaan polttoaineen paineeseen viittaavaa vikakoodia. Samat oireet pätevät polttoainesuodattimeen, joten se kannattaa myös tarkistaa. Jotta välttäisit suuremmat ongelmat korkeapainepumpun kanssa, on suositeltavaa vaihtaa moottoriöljy ajallaan ja käyttää vain autollesi sopivaa VW Passat CC:n öljyä.
  • Turboahtimen viat. Viallisen turboahtimen oireisiin kuuluvat muun muassa pakoputken savuttaminen, epätavalliset viheltävät äänet, painehäviö ja moottorin tehon heikentyminen.
  • Kaksoismassavauhtipyörän viat. Vialliseen kaksoismassavauhtipyörään saattavat viitata palaneen käry, äänet, kuten kolina ja pamaukset, epätavallinen tärinä ja vaihteiden luistaminen.
  • Elektroniset häiriöt. Häiriöt Passat CC:n sähköjärjestelmässä voivat johtua muun muassa kuluneista ja vaurioituneista johdoista sekä sähköliitäntöjen korroosiosta. Sähköjärjestelmän häiriöt voivat oireilla muun muassa ikkunamekanismien, keskuslukituksen, valojen, infojärjestelmän ja eri antureiden ongelmina. Aina kannattaa tarkistaa myös VW Passat CC:n akku, sillä etenkin vanhat akut saattavat aiheuttaa sähköjärjestelmän ongelmia.
  • Ongelmat DSG-vaihteistossa tai kuluma DSG-kytkimessä. Passat CC:n DSG-kytkimen on raportoitu kuluvan tavallista nopeammin. Myös hydrauliikkanestevuodot ja vaihteistonohjaimen viat ovat yleisiä. Ongelma oireilee kiihdytyksen aikaisena tärinänä. DSG-vaihteiston korjaus on yleensä hyvin kallista, joten vaihteistoa kannattaa huoltaa säännöllisesti.

Takaisinvedot

Traficomin takaisinkutsutietokannassa on viisi aktiivista Volkswagen Passat CC:ä koskevaa takaisinkutsua. Takaisinkutsut liittyvät muun muassa moottorin ohjainlaitteeseen, polttonesteputkiin ja turvatyynyn ohjainlaitteen uudelleenoptimointiin. Tarkempaa tietoa takaisinkutsuista löydät Traficomin sivuilta.

Yhteenveto

  • Volkswagen Passat CC on tyylikäs, mukava ja turvallinen sedan, joka oli valmistuksessa vuosien 2008 ja 2016 välillä.
  • CC:n yleisimpiä tyyppivikoja ovat korkeapainepumpun ongelmat, DSG-vaihteiston ongelmat sekä viat imusarjassa ja jakoketjussa.
  • VW Passat CC:n varaosat ja lisävarusteet on mahdollista hankkia verkosta helposti ja vaivattomasti. Käytä apuna alkuperäisosan numeroa tai ajoneuvosi VIN-numeroa, kun etsit osaa verkkokaupasta.

Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: