
Auton kaasutin: osat, toiminta ja oireet
Vaikka monet modernit autot käyttävät polttoaineen ruiskutusjärjestelmiä, on yhä olemassa ajoneuvoja, joissa käytetään perinteistä kaasutinta eli tuttavallisemmin “kaasaria”. Tässä artikkelissa tarkastellaan auton kaasuttimen rakennetta ja toimintaa, sen yleisimpiä vikoja ja niihin liittyviä oireita.
Auton kaasutin: mikä se on?
Kaasutin on laite, joka sekoittaa polttoaineen ja ilman ennen niiden syöttämistä moottorin sylintereihin sytytettäväksi. Se sijaitsee moottorilohkon päällä imusarjan yläpuolella, ja se voi olla asennettu joko pysty- tai vaakasuuntaan. Joskus kaasutin voi olla myös imusarjan alapuolella, jolloin sitä kutsutaan alakaasuttimeksi. Kaasuttimet voivat olla kiinteä- tai muuttuvakurkkuisia, mutta yleisimpiä ovat kiinteäkurkkuiset kaasuttimet.
Kaasuttimen tarkka toimintaperiaate riippuu sen tyypistä ja sijainnista, mutta molempia tyyppejä ohjataan kaasuvaijerin avulla, joka on yhteydessä kaasupolkimeen. Kun kuljettaja painaa kaasupoljinta, kaasutin avautuu, ja paine-ero imukanavan ja kaasuttimen uimurikammion välillä aiheuttaa ilman ja polttoaineen virtauksen kaasuttimen imuaukon eli "kurkun" läpi moottoriin. Mitä enemmän ilmaa ja polttoainetta syötetään moottoriin, sitä suuremmaksi moottorin teho kasvaa.
Elektroninen polttoaineen ruiskutus yleistyi 1980- ja 1990-luvuilla korvaten vähitellen kaasuttimet. Näin ollen kaasuttimia esiintyy nykyään pääasiassa vanhemmissa autoissa ja kaksitahtimoottoreiden yhteydessä.
Kaasuttimen osat
Seuraavassa on lueteltuna auton kaasuttimen osat. Ne kuitenkin saattavat vaihdella rakenteesta ja mallista riippuen.
- kaasuläppä
- kuristusläppä
- uimuri
- uimurikammio
- imuaukko eli kurkku
- luisti
- pääsuutin tai -suuttimet)
- käynnistyssuutin
- tyhjäkäyntisuutin
- tasaussuutin
- Neulaventtiili
- venturi.
Kaasuttimen viat ja oireet
Yleisiin kaasuttimen oireisiin ja vikoihin kuuluvat usein seuraavat ilmiöt:
- Moottorin tehon heikentyminen. Moottorin tehon heikkeneminen on yksi yleisimmistä kaasuttimen toimintahäiriön oireista. Se voi ilmetä esimerkiksi heikkona kiihtyvyytenä.
- Musta savu pakoputkesta. Pakoputkesta tupruava musta savu voi viitata siihen, että ilma-polttoaineseos on liian rikasta eli kaasutin syöttää moottoriin liikaa polttoainetta. Samalla polttoainetta kuluu normaalia enemmän.
- Moottorin ylikuumeneminen. Ylikuumenemista esiintyy usein laihan ilma-polttoaineseoksen aiheuttaman vastasytytyksen yhteydessä. Moottorin on tehtävä normaalia enemmän töitä ylläpitääkseen käyntinopeutta.
- Moottorin vastasytytys. Moottorin vastasytytys, eli "yskiminen", voi tapahtua erityisesti silloin, kun ilma-polttoaineseos on liian laihaa eli siinä on liikaa ilmaa ja liian vähän polttoainetta.
- Polttoaineen haju. Polttoaineen voimakas haju viittaa sen liialliseen määrään seoksessa.
- Käynnistysvaikeudet. Kaasuttimen toimintahäiriö ja tukkeutuminen tai väärä ilma-polttoaineseoksen seossuhde voivat aiheuttaa käynnistysongelmia etenkin kylmällä säällä.
- Epätasainen tyhjäkäynti. Epätasainen tyhjäkäynti voi viitata väärään polttoaineseoksen suhteeseen. Joskus tyhjäkäyntinopeus voi olla myös normaalia nopeampi.
Toimintahäiriöiden juurisyinä ovat usein seuraavat tekijät:
- Kaasuttimen tukkeutuminen tai likaantuminen. Yleisin syy toimintahäiriöille on kaasuttimen tukkeutuminen. Kaasutin voi tukkeutua, kun siihen kertyy pölyä, likaa, nokea, rasvaa ja muita epäpuhtauksia.
- Kaasuttimen tulviminen. Tulvimisella tarkoitetaan tilannetta, jossa kaasuttimeen päätyy liikaa polttoainetta, joka vuotaa yli äyräidensä. Tulvinnan oireita voivat olla voimakas polttoaineen haju, epätavalliset äänet moottorista ja auton sammuminen pian käynnistyksen jälkeen. Yleisiä tulvimisen syitä ovat liian korkea polttoaineen paine, uimurien vaurioituminen, neulan tai istukan likaantuminen tai ongelmat imukurkussa.
- Kaasuttimen happianturin vika. Joidenkin elektronista takaisinkytkentää käyttävien kaasuttimien yhteydessä on happianturi, jonka tiedot auttavat optimoimaan ilman ja polttoaineen suhdetta. Jos happianturissa on vikaa, seos voi olla vääränlaista.
- Kaasuttimen osan vaurioituminen. Yksittäisten osien vaurioituminen on harvinaista, mutta ei täysin epätavallista. Pitkäaikainen altistuminen ulkoilmalle voi johtaa kaasuttimen osien vaurioitumiseen.
Jos osa diagnosoidaan ja havaitaan, että ongelmat johtuvat likaantumisesta, on suositeltavaa hankkia kaasuttimen puhdistusainetta, joka poistaa tehokkaasti pinttyneen lian.
Uuden kaasuttimen hinta
Vaikka kaasuttimia pääasiassa käytetään vain vanhemmissa autoissa, on niitä edelleen saatavilla melko hyvin. Auton kaasuttimen hintahaarukka vaihtelee yleensä 300 ja 900 euron välillä, mutta markkinoilta löytyy myös sekä edullisempia että kalliimpia malleja. Jos halutaan luopua kaasuttimesta kokonaan, joissakin tilanteissa se voidaan vaihtaa ruiskutusjärjestelmään. Muutos vaatii kuitenkin laajempia toimenpiteitä, ja auto on sen jälkeen käytettävä muutoskatsastuksessa.
Koska kaasuttimien vaihto on nykyisin suhteellisen harvinainen toimenpide, työkulut vaihtelevat suuresti auton ja kaasuttimen tyypin mukaan. Kaikki korjaamot eivät välttämättä edes vaihda kaasuttimia, joten on suositeltavaa tiedustella hintoja etukäteen ja varmistaa, että kyseinen korjaamo pystyy suorittamaan tarvittavat toimenpiteet.
Yhteenveto
- Auton kaasutin, tunnettu myös nimellä kaasari, on laite, joka sekoittaa polttoaineen ja ilman ennen niiden syöttämistä moottorin sylintereihin sytytettäväksi. Kaasuttimet olivat yleisiä aina 1980- ja 1990-luvuille asti, kunnes ne korvattiin elektronisella polttoaineen ruiskutuksella.
- Useimmat kaasariviat johtuvat likaantumisesta ja tukkeutumisesta, mikä puolestaan aiheuttaa toimintahäiriöitä ja johtaa ilma-polttoaineseoksen seossuhteen epätasaisuuteen.
- Voit hankkia uuden kaasuttimen vanhan tilalle helposti verkosta. Löytääksesi sopivan osan kirjoita verkkokaupan hakukenttään auton merkki ja osan nimi (esimerkiksi "Peugeot kaasutin"). On kuitenkin suositeltavaa käyttää myös VIN-numeroa tai rekisterinumeroa, jotta voit varmistaa osan yhteensopivuuden autosi kanssa.
TOP-tuotteet aiheesta: