Laturi muille autonvalmistajille
-
Edulliset hinnatAutonvaraosat24.fi takaamme Generaattori korkean laadun ja edullisen hinnan.
-
Säästä toimituksessaIlmaiset toimitukset Suomeen yli 160 € tilauksissa, pois lukien suurikokoiset tuotteet, renkaat ja vaihto-osat.
-
Laaja valikoimaTällä hetkellä kauppamme tuotteiden lukumäärä on yli 1 000 000.
-
Nopea toimitus
Toimitustavat
Luettelo Latausgeneraattori valmistajista:
Vaihda Varaosat Laturi – jos se on viallinen tai jos se on tullut elinkaarensa päähän. Löydä hyödyllistä tietoa osasta Laturi
Vaihtovirta generaattorin vikoja
- Liukurenkaiden saastuminen, palaminen tai öljyyntyminen;
- Ajohihnan luiskahtelu;
- Kentän rikkoutuminen;
- Laakerien kuluma tai rikkoutuminen;
- Hihnapyörän mutterin löystyminen;
- Roottorin ja staattorin napojen koskettaminen;
- Laakerien alustan kuluma;
- Harjojen hapettuminen.
Merkkejä vaihtovirtageneraattorin viallisesta toiminnasta
- Akun purkautuminen tai ylilatautuminen (kaasuuntuminen);
- Vaihtovirtageneraattorin oudot äänet;
- Akun latauksen varoitusvalo vilkkuu jatkuvasti, tai palaa moottorin ollessa käynissä;
- Auton etuvalot ovat himmeät;
- Rätisevät äänet tai moottorin hiljainen äänentaso sen ollessa käynnissä;
- Auton verkoston todella korkea jännitteen taso;
- Merkittävät muutokset valon kirkkaudessa useilla eri käänteillä.
Vaihtovirtageneraattorin vikojen aiheuttajia
- Huonolaatusiten osien käyttö;
- Vaihtovirtageneraattorin runsas kuluma tai ruostuminenr;
- Jännitteen säätimen rikkoutuminen;
- Kontaktijousien rikkoutuminen tai epämuotoisuus;
- Käyttöohjeiden laiminlyönti käyttämällä sitä muussa kun normaalitilassa;
- Ulkoiset tekijät:
- lika;
- Korkeat lämpötilati;
- suola;
- vesi;
- Tienpinnan kemikaalit.
Diagnosointi
On suositeltavaa tarkistaa vaihtovirtageneraattorin kunto erikoismittauslaitteita, eli voltti tai ampeerimetriä käyttäen. Voit tarkastaa vaihtovirtageneraattorin kunnon joko itse, tai sitten kääntyä ammattilaisten puoleen jotka tekevät tarvittavat mittaukset erityisellä alustalla. Mikäli aiot tehdä osan kunnon tarkastukset itse, sinun tulee mitata akun päätteiden jännitteen määrä. Tämän jälkeen sinun tulee käynnistää moottori ja tehdä samat mittaukset uudestaan. Nyrkkisääntönä on, että arvon tulisi olla 12 ennen käynnistystä, ja 13.8-14.4 käynnistyksen jälkeen. Jos autossasi esiintyy korkeampaa jännitettä, akku on ylilataunut (viallisen jännitteen säätimen vuoksi, ja matalammalla jännitteellä virta ei liiku.
Vaihtovirtageneraattorin korjaus ja vaihtaminen
Vaihtovirtageneraattori kestää 160000 ajokilometrin ajan ennen kuin se tulee vaihtaa. Kaikki mekaaniset vauriot saadaan ratkaistua vaihtamallla vialliset yksiköt ja osat uusiin. Mikäli autossasi on vanhemman mallinen vaihtovirtageneraattori, sinun tulee mahdollisesti porata liukurenkaita. Ajohihnat vaihdetaan niiden kuluman määrän, venymänm, ja elinkaaren päättymisen mukaan. Jotkut korjaamot tarjoavat myös vaihtovirtageneraattorin korjauksia palveluissaan, mutta näitä näkee harvemmin korkeamman hinnan ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi.
Generaattori —
Laturin perustestaus voidaan suorittaa poistamatta sitä, eli käyttämällä ainoastaan yleismittaria. Tätä varten sinun tulisi toimia näin:
- Liitä mittalaite akun napoihin napaisuuden mukaan. Kun moottori ei ole käynnissä, jännitteen tulisi olla välillä 12,5–12,7 V.
- Käynnistä moottori käynnistämättä virtaa kuluttavia laitteita – normaalisti jännitteen tulisi nousta 13,8–14,5 V:iin.
- Kasvata akun kuormitusta kytkemällä päälle kaikki runsaasti virtaa kuluttavat auton järjestelmät, kuten ilmastointi, valaistus, lämmitettävät istuimet ja niin edelleen. Jännitteen tulisi pudota välille 13,7–14,0 V.
- Varmista, että laturi ei kipinöi, sen kotelo ja johdot eivät ole vahingoittuneet ja että käyttöhihna ei ole kulunut.
Tarkempi diagnoosi vaatii osan poistamisen. Irrota tätä varten:
- Akun negatiivinen napa;
- Akku- ja sulakejohdot;
- Käyttöhihna.
Poista seuraavaksi laturi ja pura se. Mittaa roottorin ja staattorin käämien vastus yleismittarin avulla. Tarkista myös laturin diodisillan vastus kiinnittämällä yleismittarin mittapäät diodeihin ja tasasuuntaajan levyyn. Vaihda sen jälkeen mittapäät toisinpäin ja toista toimenpide. Vertaa mittaamiasi lukemia niihin, jotka ajoneuvon valmistaja on määritellyt.
Toimenpiteen yksityiskohdat riippuvat ajoneuvon merkistä ja mallista. Yleensä yksityiskohtaiset ohjeet kerrotaan auton ohjekirjassa. Tarvitset sähköosaamista osataksesi vaihtaa harjat, kytkimen, roottorin laakerin tai diodisillan itse. Jos haluat asentaa uuden osan, noudata näitä vaiheita:
- Irrota akun negatiivinen napa.
- Poista laturin käyttöhihna.
- Merkitse tai paina muistiin johdot, jotka on kytketty akkuun ja sulakerasiaan.
- Poista kaikki osat, jotka estävät pääsyn laturiin.
- Poista johdot irrottamalla kaikki kiinnittimet.
- Poista laturi.
- Asenna uusi osa seuraamalla ohjeita päinvastaisessa järjestyksessä.
Puhdista laturi paineilmalla säännöllisesti ja tarkasta käyttöhihnan kireys. Varmista, että osat ovat kunnolla kiinni ja voitele laakerit. Vaihdat harjat, jos ne ovat kuluneet.