Kytkinvikoja
- paine- ja kytkinlevyjen pintavauriot;
- kulunut kytkinvaijeri;
- tukos hydrauliikassa;
- levyjen vääntyminen;
- rasva kytkinlevypinnoilla;
- rikkoutunut painelaakeri;
- vauhtipyörän korroosio;
- lautasjousen tai vaimennusjousen väsyminen;
- kytkinhaarukan kuluneisuus;
- kytkinlevyrihlauksen vaurio.
Kytkinvian oireita
- lisääntynyt kytkinvärinä;
- nykäykset kytkimen käytön yhteydessä;
- kytkin luistaa;
- ääntä, kitinää, rohinaa kytkimessä;
- ajoittaista luistoa (kytkin “jätättää”).
Kytkinvian syitä
- äkkinäinen ajatapa;
- osiin päässyt likaa, kemiallisesti aktiivisia aineita tai kosteutta;
- heikkolaatuisten osien asennus;
- kytkimen luistattaminen;
- piittaamattomuus käyttöehdoista, -suosituksista tai -vaatimuksista.
Kytkimen korjaus ja vaihto
Suosittelemme kääntymään ammattilaisen puoleen korjaus- tai vaihtotarpeen kanssa. Osien vaihtaminen edellyttää seuraavia toimenpiteitä:
- irrota vaihdelaatikko;
- työnnä metallisauva kytkinlevyn napaan;
- irrota kiinnityspultit;
- irrota napa, paine- ja kytkinlevyt;
- tutki kytkinlevy (murtumia ei pidä olla);
- tarkista kitkapintojen kunto (jos niittien päät ovat 0.2 millin päässä, kytkinlevy pitää vaihtaa);
- tutki kytkinlevyn epätasaisuudet (vääntymää tai yli 0.5 mm kuoppia ei sallita);
- tutki vauhtipyörä ja painelevy (vaihda käyttöiän lopussa olevat osat);
- jos toteat niitattujen liitosten löystyneen kytkinkotelossa ja painelevyssä, vaihda molemmat uusiin;
- arvioi puristusjousen tukirenkaat (jos havaitset halkeamia ja kulumajälkiä, vaihda kytkinkotelo ja painelevy uusiin);
- ennen kuin asennat vaihto-osan, tutki kytkinlevy (tämän osan tulee liikkua kytkinakselin urissa kevyesti, muuten vika on korjattava tai osa vaihdettava);
- asenna keskityspuikko levyuritykseen;
- asenna kytkin vauhtipyörään kolmen keskityspuikon avulla ja ruuvaa pultit.